Australias konkurransetilsyn mener Android-brukere som i 2017 og 2018 trodde de hadde slått av deling av lokasjonsdata, likevel fikk data om hvor de var, delt med annonsører.
− Villedende beskrivelser til forbrukerne om innsamling og bruk av lokasjonsdata, mener tilsynet og skriver ut en bot på 60 millioner australske dollar, tilsvarende litt over 400 millioner norske kroner.
Det melder blant annet Reuters.
Samlet lokasjonsdata med annen funksjon
Gjennom nesten hele 2017 og 2018 skal Google ha villedet Android-brukere til å tro at «lokasjons-historie» var den eneste måten man kunne dele lokasjonsdata med Google på. Dersom funksjonen var slått av, trodde brukerne at Google ikke samlet lokasjonsdata.
Men en annen funksjon, laget for å overvåke aktivitet på nett og i apper, samlet også data om hvor brukerne oppholdt seg. Dataene kunne så brukes til målrettet reklame.
Australias konkurransetilsyn anslår at 1,3 millioner australiere ble rammet.
Saken har gått i rettsvesenet i Australia siden starten av 2019.
Lang rekke av bøter
Det er på langt nær første gang Google er i klinsj med australske myndigheter.
I fjor truet Google med å stenge søkemotoren i Australia, etter et lovforslag som skulle tvinge Google til å betale for deling av nyheter.
I Europa har både konkurransetilsyn og datatilsyn delt ut bøter for alt fra misbruk av markedsmakt og manipulerende design til brudd på personvernforordningen.
Til sammen har EU de siste årene delt ut bøter til Google for over 100 milliarder kroner, men med en omsetning på over 2500 milliarder kroner i 2021 har nok Google til salt i maten foreløpig.
Medier: USA i strupen på Microsoft