Google kunngjorde i går at toppsjef Eric Schmidt og de to gründerne Sergey Brin og Larry Page har trukket opp nye roller for seg selv. Alle tre fortsetter å utgjøre selskapets toppledelse. Page overtar som administrerende direktør, mens Schmidts rolle blir formulert som «arbeidende styreformann» («executive chairman»).
Samtidig offentliggjorde Google regnskapstallene for tredje kvartal.
De viser en omsetning på 8,44 milliarder dollar, 26 prosent mer enn i fjerde kvartal 2009. Nettoresultatet var 2,54 milliarder dollar, en økning på 29 prosent.
Nettoresultatet per aksje var 8,75 dollar. Analytikerne hadde ventet 8,08 dollar, ifølge Bloomberg.
Google-aksjen, som falt 4,2 prosent i 2010, økte med 1,3 prosent da tallene og rokeringen i toppledelsen ble kjent.
Ifølge pressemeldingen fra Google gjøres endringene i toppledelsen gjeldende fra 4. april. Da overtar Page som CEO («chief executive officer») med ansvar for den daglige ledelsen av selskapet. Brin får ingen ny tittel – det vil si at han fortsatt skal tituleres som «Co-Founder» – og oppgaven hans defineres som «strategiske prosjekter, særlig arbeid med nye produkter».
Schmidts nye rolle er delt i to, én ekstern og én intern. Eksternt skal han «fokusere på avtaler, partnerskap, kunder, bredere forretningsmessige forbindelser, kontakt med myndigheter og teknologisk tankelederskap». Internt «skal han fortsette å fungere som rådgiver til Larry og Sergey».
På sin offisielle blogg, beskriver Schmidt hvordan han, Brin og Page de siste ti årene – Schmidt ble hyret inn som toppsjef i 2001 da gründerne skjønte de trengte en erfaren forretningsmann og IT-leder til å føre Google videre – har ledet Google nærmest som et likestilt triumvirat.
– Denne triumvirat-ordningen har klare fordeler i form av delt visdom, og vi vil fortsette å diskutere de store avgjørelsene alle tre. Men vi er også enige om å klargjøre våre individuelle roller slik at det er en klar ansvarsfordeling øverst i selskapet… Jeg er svært stolt over mitt tiår som CEO, og jeg er sikker på at de kommende ti årene under Larry vil bli enda bedre. Etter mitt syn er Larry klar til å lede.
Page er født 12. desember 1972, og var 28 år gammel da han i 2001 befant seg i spissen for et av IT-verdenens største eventyr og desperat trengte noen til å ta hånd om sjappa. Om Schmidt har han dette å si:
– Eric har helt klart gjort en fremragende jobb i sin ledelse av Google det siste tiåret. Resultatene taler for seg selv. Ingen annen CEO i verden kunne ha involvert så stridbare gründere så dypt og samtidig utøvet en så briljant ledelse av selskapet. Eric er en fantastisk sjef som jeg har lært enormt mye av. Hans råd og innsats vil være uvurderlige for meg når jeg tar på meg denne nye rollen.
En typisk reaksjon fra analytikere er at det er på tide at Google skaffer seg et nytt ansikt utad etter ti år med Schmidt.
På SearchEngineLand.com skriver den erfarne Google-observatøren Danny Sullivan:
– Det er ikke tvil om at Google sannsynligvis er overmoden for en større ledelsesoverhaling. Strukturen mellom de tre [Schmidt, Page og Brin] har vært nøyaktig den samme de siste ti årene. Det svarer til 100 års Internett-tid.
Sullivan peker på at Google på den tiden har gått fra å være en utfordrer innen søk til en gigant innen nettannonser og teknologi, og at selskapets netthegemoni – og appell til ung IT-kompetanse – er utfordret av Facebook.
På sin berømte Searchblog er John Battelle inne på det samme:
– Når jeg tenker over det, er jeg ikke overrasket [over at Page tar over for Schmidt]. Eric har holdt på i ti år. Det er veldig lenge å lede et selskap, særlig et med svært stridbare gründere i maktposisjoner. Det er svært interessant at Google ikke henter en ny CEO utenfra, men i stedet faller tilbake på en av gründerne. Jeg tror Larry Page ikke blir en konvensjonell CEO. Han har ikke vært mye offentlig til stede de siste ti årene. Sergey er den sosiale og den medievennlige av de to. Det vil være interessant å se om dette endrer seg, eller om Page vil reagere negativt på det ubarmhjertige offentlige søkelyset som er uunngåelig når man leder et selskap under kontinuerlig og nitid granskning.
Det trekkes også fram er at Schmidt kan være lei av å måtte fungere som Googles ansikt utad.
De siste årene har Schmidt kommet med uttalelser om blant annet teknologi og personvern som formidler et inntrykk av Google som arrogant og selvgode. Tjenesten All Things Digital har samlet flere av disse i en tankevekkende liste. Det kan være på tide å la andre dumme seg ut.