Google vet mer om verdens nettbrukere enn noe annet selskap. Informasjon fra én milliard daglige søk, omfattende kartlegging i annonsenettverk og bruksdata fra nettleser, Youtube, e-post og stadig mer, kan få det til å gå kaldt nedover ryggen på noen og en hver.
Med alle disse dataene følger det er enormt ansvar. Dette illustrerer selskapet selv gjennom sitt selvpålagte motto «Do no evil», og ulike tiltak.
For halvannet år siden besluttet de å halvvere tiden de beholder IP-adresser i loggene sine, fra 18 til 9 måneder. Senest i november ble Google Dashboard introdusert, der registrerte brukere får oversikt og kan administere deler av de innsamlede dataene.
I anledning den internasjonale personverndagen 28. januar benytter Google anledningen til å publisere selskapets prinsipper for personvern i et blogginnlegg.
- Vi har alltid arbeidet etter disse prinsippene. Nå publiserer vi dem offentlig for å gi en forståelse av hvordan vi tenker, opplyses det i meldingen.
Følgende fem punkter listes opp:
- Benytte data for å gi brukere verdifulle produkter og tjenester.
- Utvikle produkter som gjenspeiler sterke standarder og praksis for personvern.
- Sørge for bedre innsyn i hvordan personlig informasjon samles inn.
- Gi brukerne meningsfulle valg for å beskytte eget personvern.
- Være ansvarlige beskyttere av informasjonen vi rår over.
I tillegg henviser Google til en egen portal med ytterligere detaljer om praksis for personverv i tilknytning til deres enkelte tjenester.
Personverndagen feires for øvrig av aktører i en rekke land.
Her hjemme har Datatilsynet valgt å markere dagen ved å lansere en engelsk utgave av ID-tyveri-testen, som de åpnet i fjor sommer.
Les også:
- [15.09.2010] Google sparket ansatte for snoking
- [01.02.2010] - «Don't be evil» er pissprat
- [10.09.2008] Google skal bli litt bedre på personvern