De fleste forbinder Google med søkemotoren, og med annonsene de selger rundt den. På få år har selskapet blitt mye mer, og de har forsøkt å gå inn på flere andre områder.
Et av de mer spesielle er markedet for annonser i papiraviser. Selskapet har i en toårsperiode forsøkt å bruke sin dominerende posisjon til å få et fotfeste hos de tradisjonsrike papiravisene med et annonsesystem der Google kjøper annonseplass og selger den videre gjennom sitt nettbaserte system.
Siden november 2006 har Google gjort det mulig for annonsører å by på usolgte annonseplasser, men fra og med 28. februar i år er det slutt.
- Vi håpet på at papirannonsene skulle skape en inntektsstrøm for papiravisene samtidig som det skulle gi leserne mer relevante annonser, men produktet har ikke gitt den effekten som vi og våre partnere ønsket, sier Spencer Spinell, sjef for annonseprogrammet i Google, ifølge Associated Press.
Google har hele tiden presentert prosjektet som en måte å hjelpe papiravisene som sliter, men det er ingen tvil om at Google også har tenkt strategisk i forhold til annonsørene som papiravisene fortsatt har et godt grep på. Det er fortsatt slik at papiraviser har en urforholdsmessig stor andel av annonsemarked, selv om alle - inkludert papiravisene selv - ser hvor det går hen.
Konkurrenten Yahoo har et lignende program som omfatter opptil 800 papiraviser. De har foreløpig ikke gitt noen signaler om at de skal være i ferd med å trekke seg ut av denne nisjen.