Google er ikke som andre aksjeselskaper notert på børsen i USA. De utsatte børsnoteringen så lenge de kunne og når de først ble notert så gjennomførte de den på en litt uortodoks måte hvor de benyttet seg av et åpent auksjonssystem for å tildele aksjer istedenfor å la de store investeringsbankene få sette startkursen og bestemme hvem som fikk kjøpe aksjer i børsemisjonen.
De innførte også to aksjeklasser slik at gründerne og ledelsen i Google fikk aksjer med mer stemmerett enn resten av aksjenee. Dette skapte stor irritasjon hos de etablerte aktørene i markedet, men Google var allerede så store at de lykkes godt med børsnoteringen og ble tatt godt i mot av markedet som kjørte kursen i været.
To år etter børsnoteringen har selskapet nå begynt å tilpasse seg aksjemarkedet mer likt måten de fleste andre aksjeselskaper håndterer det på. Etter annonseringen av de siste kvartalsstallene i forrige uke, tok medgründer Sergey Brin seg tid til samtaler med individuelle aksjeanalytikere som følger selskapet. Det er normal praksis hos de fleste aksjeselskaper, men har ikke vært normen hos søkegiganten Google.
- Det er ikke slik at de avslører familiehemmelighetene, men de føles kanskje ikke så fientlig innstilt som de en gang var. Når man gikk fra resultatpresentasjonen satt man igjen med en følelse av at de tilbød litt mer innsikt i selskapet enn hva man fikk for to år siden, sier Derek Brown, en analytiker i Pacific Growth Equities til CNet News.
Google er skyhøyt priset på børsen fordi markedet har store forventninger til selskapets fremtid. Små avvik i fremttidsutsikten kan derfor gi store utslag på børsen og analytikere er ute etter mest mulig informasjon for å kunne treffe best mulig med sine estimater.
- Googles kommunikasjonsprosess var på en måte ødelagt etter børsnoteringen og de fikset det. De er ikke best i klassen, men over tid vil de forbedre den. Man kan si at kommunikasjonsplanen deres fortsatt er i beta og at den kanskje vil være det en stund fremover, sier Jordan Rohan, analytiker i RBC Capital Markets til CNet News.
Google forstår at de kan ha blitt oppfattet som arrogante i forhold til aksjemarkedet.
- Til å begynne med var selskapet fokusert på å holde selskapet på rett spor og holde tritt med hyperveksten og driften av selskapet. Vi brukte ikke mye tid på å snakke med investorer.. Etterhvert som vi vokser jobber vi med å få på plass mer tid og oppmerksomhet for våre investorer, analytikere og aksjonærer, sier Googles direktør for investor relasjoner, Kim Jabal til Cnet News.
Markedene som Google opererer i er preget av stor konkurranse fra store konkurrenter som Yahoo og Microsoft. Når Google gikk på børs måtte de offentliggjøre hvor mye de tjente på sine annonser i forhold til trafikkmengden og de tallene ga konkurrenten Yahoo sjokk når de fikk se dem. Det førte til at Yahoo kastet seg rundt for å ta igjen forspranget.
- Utfordringen er at investorer og analytikere vil ha tall som vi ikke er komfortable med å dele ut av konkurransehensyn, sier Jabal.
Google har gjort noen endringer for å tilfredsstille analytikerne. De har leid inn et konsulentselskap som har ringt rundt til aksjeanalytikere for å samle inn hva de mener er de viktigste sakene for selskapet. Selskapets ledelse gjennomfører nå flere finansielle presentasjoner for analytikerne. Tidligere ble det bare gjort kvartalsvis i forbindelse med fremleggelse av kvartalstallene. Og i kvartalsrapporten har de begynt å legge inn mer informasjon om hva slags kostnader selskapet har og hvor raskt de forskjellige delmarkedene vokser.