Google kjøper mobilannonseselskapet Admob for tilsvarende 4,2 milliarder norske kroner i egne aksjer.
Avtalen ble kunngjort mandag og innebærer at nettgiganten for alvor tar skrittet ut i markedet for annonser på mobiltelefoner.
Annonsenettverket til Admob består av over 15.000 mobile nettsteder og applikasjoner.
- iPhone var selve døråpneren for dette markedet, avslører Admob-gründer Omar Hamoui i sin kunnkjøring om oppkjøpet, og sier samtidig at både de og hele mobilbransjen skylder en stor takk til Apple.
- Bølge av mobilsurfing
Admob er særlig kjent for plassering av reklame i iPhone- og Android-applikasjoner og har lykkes med å skape en alternativ finansieringsmodell for utviklere, som dermed kan leve av å tilby programmene til gratis.
- Sammen med utmerkede håndsett fra Palm, Nokia, RIM og en mengde Android-baserte mobiltelefoner, så har vi alle forhåndsbetingelser som er nødvendige for det som kommer til å bli en bølge av mobil nettsurfing og -applikasjonsbruk, uttaler Hamoui.
Dersom ikke amerikanske konkurransemyndigheter stikker kjepper i hjulene for avtalen vil dette blir Googles største oppkjøp siden de slukte annonsenettverket DoubleClick for 3,2 milliarder dollar i mars 2008.
En rekke konkurrenter var den gangen kritiske til den dominerende posisjonen Google ville få i annonsemarkedet, men de ble ikke hørt av konkurransemyndigheter.
Denne gangen føler Google seg sikre på at antitrust-myndighetene vil ha enklere for å godkjenne oppkjøpet, fordi konkurransen i markedet for mobilannonsering er større, ifølge nyhetsbyrået AP.
Les også:
- [28.05.2010] Googles oppkjøp av Admob er fullført
- [28.04.2010] Surfer mer med Android enn med iPhone
- [23.04.2010] Krever at Google splittes opp
- [02.03.2010] Google kjøper Adobe-konkurrent
- [11.12.2009] Ny rivalisering mellom Apple og Google
- [24.11.2009] Google-kjøp kan bli ny gullgruve
- [13.11.2009] Google snapper opp Skype-konkurrent
- [16.10.2009] Google varsler nye oppkjøp
- [12.03.2008] Google fikk kjøpe DoubleClick