Google skal kjøpe det canadiske analyseselskapet PostRank, et selskap som overvåker og samler inn data om hvordan ulike typer begivenheter og innhold engasjerer brukerne av ulike sosiale medier.
Blant annet samler selskapet inn informasjon om hvor og når nyheter og kunngjøringer genererer kommentarer, bokmerker, twittermeldinger eller andre former for interaksjon. Tjenesten skal kunne brukes av både utgivere og annonserører til å finne ut hvordan de kan oppnå større innflytelse og å nå ut til riktig publikum.
Oppkjøpet ble kunngjort av PostRank på fredag. Bortsett fra at de ansatte i PostRank vil flyttes til Googles hovedkvarter i Mountain View, California, er det ikke oppgitt noen detaljer om oppkjøpet.
– Vi ser til enhver tid etter nye måter for å måle og analysere data, og etter hvert som sosial analyse blir stadig viktigere for nettbasert virksomhet, gleder vi oss til å samarbeide med PostRank-teamet for å gjøre disse dataene mer handlekraftige og pålitelige. De har utviklet en innovativ tilnærming til å måle webengasjement, og vi tror at de kan hjelpe oss med å forbedre produktene våre for brukere og annonsører, skriver Google i en uttalelse som er gjengitt av flere amerikanske nyhetstjenester.