Google skal kjøpe reiselivsguiden Frommer's, angivelig for 25 millioner dollar, av John Wiley & Sons. Dette skriver Wall Street Journal. Oppkjøpet bekreftes på reiselivsguidens nettsted.
Frommer's ble etablert allerede i 1957 da Arthur Frommer kom med boken «Europe on $5 a Day». Senere har produktporteføljen blitt utvidet til å inkludere mer enn 300 guidebøker, i tillegg til nettstedet Frommers.com. Frommer's ble en del av John Wiley & Sons i 2001.
Google har i mange år satset på å ha mye eget innhold i tilknytning til søketjenesten. Målet lenge vært at tjenesten skal kunne gi brukerne svaret på det de leter etter, uten nødvendigvis å gå videre til et annet nettsted. Google kan øke annonseinntektene dersom brukerne besøker selskapets tjenester i lengre tid om gangen.
Mye av innholdet knyttet til selskapets tjenester, for eksempel i karttjenesten Google Maps, er brukerskapt. Dette gjelder blant annet omtaler av ulike bedrifter og steder i Google+ Local, tidligere Google Places.
Med oppkjøpet av restaurantguiden Zagat i fjor og av Frommer's nå, viser Google tydelig at brukerskapt innhold ikke er tilstrekkelig, men at også innhold laget av profesjonelle skal være en del av tilbudet – i første omgang til folk som skal ut på reise.
Ifølge TechCrunch skal trolig de ansatte i Frommer's slås sammen med de ansatte i Zagat-teamet. Innholdet vil trolig tas i bruk i forbindelse med Google+-oppføringer.
Les også:
- [31.05.2012] Google Steder får en smak av Google+
- [12.09.2011] Kjøper restaurantguide for 125 millioner dollar