Den mest brukte søkemotoren på internett innehar en klar førsteplass i markedet. Google har lenge tronet øverst, og veksten fortsetter for søkegiganten.
Veksten er markant større enn den totale veksten i markedet. Det viser ferske tall fra analyseselskapet Nielsen Online for juli måned.
Tallene gjelder for det lukrative amerikanske søkemarkedet, som gir søkemotorene deres største annonseinntekter.


Nielsen melder at amerikanere gjorde om lag 8 milliarder søk i juli 2008, det utgjør en beskjeden vekst på 3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.
Googles andeler av USAs søkemarked er i denne perioden på 60,2 prosent, og antall søk vokser med 16 prosent.
Samtidig viser tallene at det bare er én klar vinner i kampen om søkekundene.
Yahoo og Microsoft, som innehar de neste plassene på listen, oppnår henholdsvis 10 og 11 prosent færre søk enn for samme perdiode i fjor.

Dermed har de to største utfordrerne bare 17,4 (Yahoo) og 11,9 prosent (MSN/Windows Live Search) av verdens største søkemarked.
AOL Search på fjerdeplass faller 9 prosent og har nå en markedsandel på fattige 4,6 prosent.
Nielsen har ikke tilgang til søkemotorenes loggfiler, men baserer i stedet sine analyser på et panel av nettbrukere.
Les også:
- [24.11.2008] Microsoft skal døpe om søketjenesten
- [23.07.2008] Tregt kvartal for Yahoo
- [18.07.2008] Google er ikke immun mot nedgangstider