Google har verdens mest brukte søketjeneste. Samtidig er Google en svært stor aktør innen nettannonsering, blant annet gjennom datterselskapet DoubleClick. Dette gir selskapet stor muligheter til å innhente informasjon på søkesiden, som så benyttes ved visningen av annonser.
Fram til nylig har ikke Google gjort dette, men nå skal selskapet ha begynt å teste bruk av noe av denne informasjonen for å tilpasse annonser til brukere av selskapets søketjeneste. Dette skriver International Herald Tribune.
Resultatet er at annonser en person ser sammen med et søkeresultat kan være påvirket av andre søk som personen har gjort noen minutter tidligere.
Det skal være sikkerhetsanalytikeren Gene Munster ved Piper Jaffray som har oppdaget denne endringen, etter å ha utført en serie tester for å se hvilke annonser som vises i en serie med spørringer på Googles søketjeneste. Google skal benytte informasjonskapsler (cookies) hvor hver maskin tildeles et unikt nummer. Ved hjelp av dette nummeret samler Google inn informasjon om søk og andre aktiviteter om hver enkelt bruker.
Google skal tidligere ha sagt at den ikke benyttet informasjonen på en slik måte, men skal for noen få år siden ha åpne opp for dette ved å endre personverninformasjonen som ligger på selskapets nettsteder.
Allerede i fjor begynte Google å vise annonser som er relevante i forhold til det søket en bruker eventuelt har gjort umiddelbart tidligere, ved å se på «referer-adressen» som oppgis av nettleseren. Denne adressen inneholder ordene brukeren nettopp har søkt etter.
Nå ønsker Google å inkludere spørringer som går noe lenger tilbake i tid.
- Det er trolig ikke bare den forrige spørringen som teller. Du ønsker å vite om brukeren fortsatt gjør det samme. Du ville ha noe ønske om å gå tilbake en måned eller en da. Men du ønsker å gå tilbake to eller tre spørringer, sier Nick Fox, en produktdirektør i Google med ansvar for annonser på selskapets søkenettsted, til International Herald Tribune.
Google mener altså at søkemotor-annonsering er mest effektiv hvis den er knyttet til hva brukeren nylig har søkt etter. Andre selskaper som bruker tilsvarende atferdsrettet annonsering, for eksempel Yahoo og AOL, ser i stedet på hva brukeren har gjort noen dager tidligere.
I utgangspunktet utføres denne innsamlingen av informasjon anonymt, i den forstand at brukeren ikke kan identifiseres. Men dersom brukeren har registrert seg som bruker en av Google mange tjenester, for eksempel Gmail, kan informasjonen brukeren der oppgir lett knyttes sammen med den anonyme innsamlingen.