Google melder at de har justert en viktig underliggende algoritme i sin søketjeneste, og at justeringen vil få følger for omtrent 35 prosent av alle søk de leverer.
Hensikten er å få en bedre samordning av to ulike hensyn, det vil si relevans og ferskhet.
I et innlegg på Googles offisielle søkeblogg – Giving you fresher, more recent search results – forteller Google Fellow Amit Singhal at justeringen skal løse et tilbakevendende irritasjonsmoment: Trefflisten domineres av eldre utgaver av det fenomenet man ønsker informasjon om. De øverste treffene for «sommer OL» kan for eksempel handle om tidligere leker, mens man er ute etter informasjon om neste års leker i London. Vil man vite mer om en konferanse som gjentas hvert år, blander trefflisten eldre og nyere utgaver av begivenheten.
Det er mange utfordringer for en «ferskhetsalgoritme»: I noen tilfeller er stoff fra forrige uke ferskt, i andre tilfeller er stoff fra forrige uke gammelt.
I praksis har Google justert sin rankingalgoritme – den som rangerer søketreffene innbyrdes – med utgangspunkt i en ny indeksering som ble innført i juni i fjor, kalt Caffeine.
Denne indeksering sørger for at selve søket treffer også det aller nyeste materialet som er publisert på nettet. Justeringen i rankingalgoritmen tolker søket med tanke på implisitte aktualitetskrav, og rangerer treffene deretter.
Singhal skriver at justeringen vil tilby treff med det ferskeste innholdet fra «sider av høy kvalitet».
– Ulike søk stiller forskjellige krav til ferskhet. Denne forbedringen av algoritmen er laget for bedre å forstå hvordan den skal differensiere mellom disse typer søk og ferskhetsnivået du trenger, og skal sikre at du får de mest aktuelle svarene, skriver Singhal.