RESULTATERFINANS

Google måtte inngå avtale med Myspace

Myspace er den nye stormen på Internett og Google betaler svindyrt for å få en avtale.

8. aug. 2006 - 08:32

Google har i sterk konkurranse med Yahoo vunnet en prestisjeavtale med Myspace.com om å levere søketjenester og webannonser til nettstedets nærmere 100 millioner medlemmer. Tidligere hadde Yahoo en tilsvarende, men mindre omfattende avtale med nettstedet.

Myspaces.com eieren Fox Interactive Media har inngått avtalen med Google som strekker seg over tre år og ni måneder. Den gir Google eksklusive rettigheter til å levere annonser til Myspace.com og til flere andre mindre kjente nettsider som Fox besitter.

Google har forpliktet seg til å garantere utbetalinger på minimum 900 millioner dollar til Myspace.com over tre år som en del av avtalen. Til sammenligning betalte investoren Rupert Murdoch 580 millioner dollar når han kjøpte Myspace.com gjennom sitt selskap News Corp. for 10 måneder siden.

Det betyr at kjøpet av Myspace.com i praksis allerede har betalt seg.

Myspace.com generer i dag 10,8 prosent av Googles trafikk. Det er mer enn en dobling fra fire prosent tidligere i år og nettstedet fortsetter å vokse kraftig.

- Når vi så på hva som vokste på nettet pekte alle våre interne målinger mot Fox Interactive. Det er viktig å flytte google dit brukerne er og det er der bruker generert innhold er, sier Eric Schmidt, Googles administrerende direktør til CNet News.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.