I februar hadde Google en markedsandel på 42,3 prosent i det amerikanske markedet, opp fra 36,3 året før. Samtidig falt Yahoos andel fra 31,1 prosent til 27,6 prosent og Microsoft MSN falt ned til 13,5 prosent fra 16,3 prosent året før.
Ved siden av Google hadde Ask.com også en fremgang. De økte fra 5,3 prosent til 11,3 og puster dermed MSN i nakken i kampen om tredjeplassen. Fremgangen skyldes en ny merkevarebygging som kom i forrige måned. Det har nok pirret nysgjerrigheten til mange.
Det er erfaringsmessig svært vanskelig for et selskap innen søketjenester å snu en markedstrend som har satt seg. Google ligger derfor godt an til å bli en virkelig dominerende aktør.
– Vi ser lite som kan stoppe Google fra å nå 70 prosents markedsandel etter hvert. Spørsmålet er bare hvor lang tid det vil ta, skriver Jordan Rohan i RBC Capital Market i en analyse ifølge CNet News.
Konkurrentene Yahoo og Microsoft har investert betydelige beløp for å ta igjen Googles forsprang, men foreløpig har det vært nytteløst.
– Yahoos forbedringer innen relevans og inntjening på søk ser ut til å ha minimal effekt på markedsandelene, sier Lauren Fine, analytiker i Merrill Lynch til CNet News.
Hun mener at det vil ta noen flere måneder før markedet ser om Microsofts nye søketeknologi vil gi brukerne en bedre søkeopplevelse og dermed en bedre markedsandel.