Google introduserte i går Personal Blocklist, en ny utvidelse til nettleseren Chrome. Denne utvidelsen har to funksjoner som etter hvert skal kunne gi brukerne av selskapets søketjeneste bedre søkeresultater.
Når tillegget er installert i Chrome, vises en ekstra lenke i forbindelse med alle lenkene i Googles søkeresultater. Klikker man på den, slipper man i framtiden å se søkeresultater fra det aktuelle nettstedet i framtiden.
Google meldte i januar at selskapet i de siste månedene har opplevd en økning i uønskede treff i søkeresultatene. Typisk er dette nettsteder uten annen hensikt enn å havne høyt opp i søketjenestenes resultater og å trekke trafikk til stort sett meningsløse websider som leverer annonsevisninger. Denne typen nettsteder kalles i blant for «content farms».
Den andre funksjonen til Personal Blocklist er å fortelle Google hvilke nettsteder brukerne blokkerer i søkeresultatene.
– Vi vil studere den resulterende feedbacken og utforske mulighetene for å bruke den som et potensielt signal for rangering av våre søkeresultater, skriver Googles Matt Cutts i dette blogginnlegget. Dette kommer i tillegg til andre tiltak selskapet gjør for å hindre useriøse aktører i å narre selskapets algoritmer for rangering av søkeresultater.
Søketreff fra nettsteder som brukeren selv har blokkert, kan likevel enkelt vises ved at de er tilgjengelige via en lenke som er plassert nederst på resultatsiden.