Sammenlignet med internett-bransjen lever TV-bransjen i steinalderen - alle kunder er like og får servert de samme annonse, uansett alder, kjønn, type bolig eller hvor de bor.
Slik trenger det ikke å være - med digitale dekodere har hver eneste kunde en unik og kjent adresse, noe TV-distrbusjonsselskapene i dag bruker til å bestemme hvilke TV-kanaler kunden skal få se og hvilke hun/han ikke ser på.
Nå vil Google gjøre det samme med TV-bransjen som de har gjort med Internett - brukere skal få skreddersydde annonser når det blir reklame-pause.
Google har i USA startet et forsøk med kabel-TV-kunder i den lille byen Concorde i California, skriver Wall Street Journal.
Google har blitt en gorilla i internett-bransjen, og kaster altså nå sine øyne på det som er et enda større marked. Bare i USA omsettes det TV-annonser for 54 milliarder dollar i året.
Google kan dog ikke overta kundene eller snike seg inn i nettene til TV-selskapene, de må samarbeide med dem. Men selskapet ser altså ut til å videreutviklet sitt system for målretting av annonser og tilbyr dette til TV-selskapene.
Google og TV-selskapet kan trolig ikke se hvilket TV-program brukeren ser på, men det trengs kanskje ikke. TV-annonser kan målrettes mot hvert eneste program - et program om biler kan pakkes inn med annonser om biler.
I tillegg vet TV-selskapene mye om sine kunder som Internett-annonsører ikke vet, for eksempel adresse og dermed noe om verdi på bolig.
Systemet krever dog ekstra båndbredde og om man kan målrette annonser mot TV-kunder som har parabol-antenne er uklart.
Google skal være i forhandlinger med Comcast, USAs største kabel-selskap, om å ta i bruk systemet.