Google frykter nå at Microsoft vil kunne spise av deres ti milliarder dollar store reklamemarked når Windows produsenten kommer med sin nye Internet Explorer. Der har Microsoft satt MSN som standard søkemotor og Google frykter at dette skal gi samme effekt som når Microsoft gjorde Internet Explorer til standard for å utkonkurrere Netscape.
At MSN er standardvalget for søkemotor i Internet Explorer er ikke nytt, men det er lenge siden IE ble skikkelig oppgradert. Siden den gang har Google og Microsoft blitt hovedkonkurrenter.
Når Microsoft ruller ut en ny versjon av IE kan de et stykke på vei nulle konkurranse-situasjonen ved å stille tilbake standardsøkevalget mange nok over tid har endret til Google.
Nå har søkemotorgiganten Google ytret sin bekymring overfor det amerikanske justisdepartementet og Europakommisjonen. De har begge gjennomført antitrusttiltak mot programvaregiganten tidligere.
I Internet Explorer 7 er det en søkeboks som standard er satt opp til å gå mot Microsofts MSN søkemotor når brukeren søker etter noe. Tidligere betaversjoner beholdt standardinnstillingen fra Internet Explorer 6.
Google mener at dette gir Microsoft en urettferdig konkurransefordel i kampen om reklame på resultatene fra søkemotorer på samme måte som Microsoft misbrukte sin dominerende posisjon på operativsystem i kampen mot Netscape.
- Markedet favoriserer åpne valg for søk og selskaper bør konkurrere om brukerne med utgangspunkt i kvaliteten på søketjenesten. Vi synes ikke at der er riktig at Microsoft skal kunne sette standarden til å peke mot MSN. Vi mener at brukeren bør få velge, sier Marissa Mayer, sjef for søkeprodukter hos Google til New York Times.
Microsoft på sin side hevder at Google misforstår selskapets intensjoner og handlinger. De påpeker at standardinstillingene er enkle å endre for brukerne og at partnere som PC produsenter står fritt til å velge.
- Uansett hva som tidligere har blitt gjort så er det gjeldende rettningsgivende prinsipp vi følger at brukeren skal ha styringen, sier Dean Hachamovitch, sjef for Internet Explorer gruppen hos Microsoft til New York Times.
Google estimerer at mellom 30 til 50 prosent av en brukers søk går gjennom denne søkeboksen i nettleseren og selskapet bruker derfor store summer på å sikre at deres søkeboks blir tilgjengelig på nettleserne.
Selskapet har inngått avtaler med det norske programvareselskapet Opera og med Mozilla organisasjonen som gjør at Opera og Mozilla tjener flere millioner i året selv om de gir bort nettleserne. Google betaler også Dell store summer for at deres programvare skal komme forhåndsinstallert og i tillegg kan bloggere og andre nettsteder få betalt en dollar hver gang noen klikker på en annonse fra Google for å konvertere til Mozillas Firefox nettleser med Googles søkemotor som standard.
Microsoft har ikke oppdatert Internet Explorer på flere år og mange har byttet nettleser fordi den er akterutseilt. Allikevel har de fortsatt mer enn 80 prosent og når Microsoft kommer med Internet Explorer 7 forventes det at de vil øke markedsandelen sin igjen.
Yahoo har også ytret sin bekymring, men de har foreløpig begrenset det til å diskutere det direkte med Microsoft.
- Vi vil være bekymret for et hvilket som helst selskaps forsøk på å begrense brukernes valgmuligheter uten at de vet det og vi mener at andre bør dele den bekymringen, var alt Yahoo ville kommentere til New York Times.
På det amerikanske markedet har Google 49 prosent av alle søk, mens Yahoo har 22 prosent og Microsoft MSN bare har 11 prosent.
Selv om Google har vært i samtaler med det amerikanske justisdepartementet og Europakommisjonen om antitrust oppførsel fra Microsoft så er det ikke gitt at det vil føre til en etterforskning.