Mens Google er den markedsledende søketjenesten store deler av verden, så er det ikke slik i Russland. I alle fall foreløpig. Der har den russiske tjenesten Yandex omtrent 60 prosent av søkemarkedet. Men posisjonen til Yandex er truet, spesielt på mobilsiden. Ifølge ZDNet er 80 prosent smartmobilene i Russland basert på Android.
Standardvalg
Den forhåndsinstallerte søkeappen i Android er vanligvis Googles egen. Til BBC News sier Yandex at Googles søketjenesten har en urettferdig fordel fordi Google krever at mobilleverandører som tar i bruk markedsplassen Google Play på enhetene, også må utstyre dem med et utvalg av andre apper fra selskapet, inkludert søkeappen, som dessuten må være standardvalget. Uten tilgang til Google Play må mobilkundene bruke tredjeparts app-butikker, som i mange tilfeller er overfylt med skadevare. Google Play anses som langt sikrere.
Yandex ønsker at selskapets søkeapp skal kunne installeres på Android-enheter hvor også Google Play tilbys. Ifølge selskapet har dette vært mulig inntil nylig. I november skal tre mobilleverandører, Prestigio, Fly og Explay, ha oppgitt at de ikke lenger kunne forhåndsinstallere Yandex-tjenester på sine respektive enheter på grunn av Googles angivelig økte restriksjoner.
Dette, sammen med at selskapets andel av søk utført fra Android-enheter har falt fra 52 til 44 prosent det siste året, mens den har steget hos iOS-brukerne, har resultert i at Yandex har innklaget Google for den Føderale antimonopol-tjenesten i Russland (FAS).
Monopolvirksomhet?
– Vi mener at enhetsprodusenter bør ha muligheten til å velge hvilken søkeleverandør som skal settes som standard, eller hvilke tjenester som skal forhåndsinstalleres på enheten, sier Ochir Mandzhikov, pr-direktør i Yandex, til BBC News.
Det er ventet at FAS skal svare på klagen innen en måned. Etter en gjennomgang, vil etaten avgjøre om det skal opprettes en sak eller om klages skal avvises.
Også EU-kommisjonen holder på med en lignende, innledende granskning av Google og Android.