Forrige gang en Google-direktør snakket med aksjeanalytikerne raste kursen 7 prosent. På det verste falt kursen 13 prosent før den tok seg inn igjen i løpet av dagen når finansdirektøren i tidligere denne uken uttalte at det er begrenset hvor mye Google kan vokse.
Les også:
- [01.03.2006] Finanskommentar rystet Google
Nå har Google-sjef Eric Schmidt vært ute med brannslukking og invitert aksjeanalytikere til selskapets hovedkvarter i Mountain View i Silicon Valley. Der fortalte han aksjeanalytikerne at det er nesten ubegrenset global vekst i vente fremover, litt i motsetning til hva finansdirektøren sa på tirsdag. Det hjalp. Aksjekursen løftet seg 3,2 prosent etter uttalelsene.
Schmidt mente at potensialet i selskapets online og offline reklamemarked lå et sted mellom 600 og 800 millioner dollar.
– Det er stort rom for å forbedre kvaliteten på reklame, både i Googles tradisjonelle online marked og i magasin- og radioreklame. Vi ser foreløpig ingen begrensninger, sa Schmidt ifølge San Jose Mercury News.
Google-sjefen krøp også til korset og ga mer informasjon til markedet enn hva selskapet tidligere har gjort.
Aksjeanalytikere har vært svært kritiske til Google og hvor lite informasjon de gir om sin virksomhet. Hittil har Google pekt nese til Wall Street-analytikerne, men når aksjekursen begynte å falle ble de litt mer ydmyke.
Når Google gikk på børs skrev gründerne Larry Page og Sergey Brin et, for aksjeanalytikerne, kontroversielt brev til investorene hvor de skrev at selskapet ville prioritere langsiktig vekst fremfor kortsiktig fortjeneste. I motsetning til andre teknologiselskaper ville de ikke hjelpe analytikerne med å kalkulere hvor mye selskapet sannsynligvis ville tjene det neste kvartalet. Det var også i dette brevet at Page og Brin kom med sitt nå så berømte «Do no evil» slagord.
Google prises skyhøyt i forventningene om videre vekst og med en høy aksjekurs blir oppkjøp og andre finansielle transaksjoner mye billigere. Googles aksjekurs er nå cirka 25 prosent lavere enn toppnoteringen og det gir utslag i milliardklassen.
– Vi er et selskap som drives av tall, men hvis vi deler detaljene med investorer ender vi opp med å dele dem med konkurrentene, sa George Reyes, finansdirektør i Google.
Noen tall var han imidlertid villig til å oppgi. Selskapet brukte blant annet 838 millioner dollar i fjor på maskinvare for å kjøre sine tjenester for søk, e-post og video. I år vil de bruke markant mer enn det.
Google fortalte også at de ser på Microsoft som sin hovedkonkurrent og at de nå venter i spenning på hva slags innvirkning Microsofts nye søkemotor får på markedet når den slippes senere i år.