Google vil senere i dag annonsere et partnerskap med konsulentselskapet Bearingpoint for å levere søketjenester til bedriftsmarkedet.
Norske Fast og engelske Autonomy kriger intenst om markedet for bedriftsinterne søketjenester. Google har lenge hatt et produkt for bedriftene, men fokuset har vært på internett og sluttbrukere. Nå trenger Google nye vekstområder og fokuserer mer på bedriftsmarkedet.
Konsulentselskapet Bearingpoint har en stor kundeportefølje fylt med internasjonale selskaper og offentlige etater i mange land. Nå satser de på å levere tjenester innen bedriftsinterne søk basert på Google Search Appliance og Google Desktop Search produktene.
Med flere tusen konsulenter lært opp til installasjon, integrasjon og spesialtilpassning av Google-produktene, skal de gjøre bedriftsinterne søk på tvers av interne arbeidsstasjoner og databaser like enkelt som å søke på nettet.
Google Search Appliance er en søkemotor på boks. Det er en ferdig oppsatt server som settes rett inn i serverkabinettet. Prisen begynner på 30.000 dollar for en utgave som kan søke i inntil 500.000 dokumenter.
Google Desktop Search er et gratis nedlastbart program som gjør det mulig å søke på tvers av arbeidsstasjoner.
- Bearingpoint satser på å tilby bransjetilpassede løsninger for industrier som farmasøytisk, bank, høyteknologi og luftfart, forteller Chris Weitz, administrerende direktør i BearingPoint til CNet News.
I september lanserte Google et Enterprise Professional partnerprogram for tjenesteselskaper som skal betjene bedriftsmarkedet. Bedriftene betaler en årlig avgift til Google på 10.000 dollar for å få opplæring i hvordan Googles produkter kan installeres og videreutvikles. Bearingpoint er selskapets største partner på dette programmet.
Bearingpoint er et av verdens største konsulentselskaper med omtrent 16.000 ansatte fordelt på kontorer i 39 land i Europa, Nord- og Sør-Amerika, Asia og Australia. I Norden har selskapet over 200 konsulenter, hvorav rundt 70 er basert i Oslo.