Utseende til Googles søketjeneste – og da først og fremst logoen, ble skiftet ut i går i det som er den største endringen siden det flate utseende, uten bakgrunnsskygge, ble innført for to år siden.
– Som du vil oppdage, har vi fortsatt med Google-logoen og -merkevaren, opprinnelig laget for å vise en enkelt nettside på PC. Dette oppdateres og tilpasses nå en verden hvor databehandling skjer sømløst, på tvers av et ubegrenset antall enheter, og ved å bruke ulike innganger, som å berøre, skrive og snakke, skriver Google i en kunngjøring.
En tidligere omkledning: Google i helt ny drakt
Flere elementer endres
Det er ikke bare selve hovedlogoen som blir endret, men også den blå g-en som i skrivende stund (tirsdag kveld) fortsatt er «favicon», som blant annet vises på toppen av nettleserfanene. Dette ikonet blir nå mer fargerikt, det samme blir et mikrofon-ikon som symboliserer tale som inndataverktøy og et nytt symbol for interaktivitet og overganger.
I videoen nedenfor vises flere glimt av hvordan søkemotoren så ut i tidligere tider. Resten av den består primært av en oppramsing av Googles viktigste lanseringer siden 1998.
Mer om veien fram til den nye logoen, kan leses her.
Les også: Microsoft bytter logo

