Google kom i går med et nytt middel for å lokke bedrifter over i selskapets Apps-tjenester. Det kalles for Google Message Continuity og utgjør en del av Googles Postini-tjenester. Postini var et selskap som ble kjøpt av Google i 2007.
Google Message Continuity er en tjeneste for bedrifter som i dag drifter sin egen Microsoft Exchange-løsning, og som ikke har noen umiddelbare ønsker om å slutte med det. Det Google lover med den nye tjenesten, er høyere oppetid til Exchange-brukere.
Selskapet viser til en undersøkelse gjort av Radicati Group i 2008 som konkluderte med at bedriftsansatte mister tilgangen i e-post- og kalendertjenestene på i gjennomsnitt 150 minutter i måneden på grunn av planlagt eller ikke-planlagt nedetid, dersom bedriften drifter Exchange selv. På samme tid hadde Gmail en nedetid på mellom 10 og 15 minutter i måneden.
Google Message Continuity skal sikre at de ansatte har tilgang til informasjonen selv om Exchange-serveren er nede. Dette oppnås ved at Exchange 2003 eller 2007 replikeres med Googles nettsky. Brukerne vil da ha tilgang til den sammen e-posten, kontaktene og kalenderdataene via et Gmail-grensesnitt i nettleseren. Brukernavn og passord vil være de samme som ved innlogging i Exchange.
For dette skal Google normalt ha 25 dollar per bruker per år, noe som også inkluderer selskapets eksisterende Message Security-tjeneste. Tjenesten inkluderer 25 gigabyte lagringsplass per bruker og sikkerhetskopiering av dette.
Google skjuler ikke i kunngjøringen at den nye tjenesten også er et middel for gjøre det enklere for bedrifter å migrere hele e-post- og kalenderfunksjonaliteten til bedriften over i Google Apps. Med Google Message Continuity er flyttingen av dataene allerede unnagjort, og brukerne kan gå over til den webbaserte tjenesten i det tempoet bedriften selv ønsker.
Tjenesten er i høyeste grad en konkurrent til Microsoft Exchange Online.