Reklamekampanjen, som bærer navnet «Kjære Sydney», var ment å vise fram egenskapene til KI-verktøyet Gemini. Den viser en far som varmt beskriver hvordan verktøyet ble benyttet slik at datteren kunne skrive et fanbrev til den amerikanske friidrettsstjernen Sydney McLaughlin-Levrone.
TV-seere har kritisert reklamen for å fremme forestillingen om at foreldre burde overbevise barna sine om å stole på kunstig intelligens (KI) framfor for å lære å uttrykke seg på egen hånd.
«Selv om annonsen ble testet før den ble sendt, har vi, gitt tilbakemeldingene, besluttet å fase annonsen ut av OL-planene vår», sier en Google-talsperson til nyhetsbyrået AFP.
Kritiske innlegg mot reklamen har dukket opp på en rekke Innlegg i sosiale medier-plattformer. Spørsmålene som stilles er om annonsen tegner et positivt bilde av en dystopisk framtid der menneskelig kreativitet svekkes til fordel for KI.
Medieprofessor Shelly Palmer ved Syracuse University i USA sier reklamen antyder at en dårlig formulert melding signert et generativt KI-verktøy kan uttrykke en persons følelser bedre enn vedkommende selv.
– Denne reklamefilmen, som viser at et barn bruker KI for å skrive et fanbrev til helten sin, er elendig, skrev forfatter Linda Holmes i et innlegg på BlueSky.
– Hvem vil ha et AI-skrevet fanbrev?
Tidligere i år lanserte også Apple en reklamefilm der musikkinstrumenter, malingsbokser og annet kreativt utstyr ble knust og erstattet av en Ipad til tonene av en sang med tittelen «All I Ever Need Is You».
Ny Iphone har kameraknapp