Google lanserte i går tre nye teknikker som finpusser søkemotoren, men ingen av dem er noen revolusjonerende nyheter i kampen mot Yahoo, Microsoft og norske søketjenester som Sesam.
De tre nyhetene er spesialfunksjoner som brukere må velge aktivt å benytte, noe som trolig vil begrense bruken.
Her er nyhetene:
Google Trends lar deg søke på flere ord og se hvilket ord som er mest populært. Et søk på de tre skandinaviske hovedstedene gir en graf over antall søk og antall nyheter om de tre byene. Google tror trends kan være særlig interessant for markedsføringsfolk.
Google Co-op lar brukere logge seg inn og legge legge til URLer de mener er gode på forskjellige emner. Målet er å gi mer fokuserte og demokratiserte søkeresultater, men foreløpig vil altså bare de brukere som går på "More"-menyer og velger Co-op søke i de utvalgte treffene.
Google Notebook vil la brukere lagre og dele informasjon de har funnet med andre brukere, men er ikke lansert enda.
Google lanserte også en mindre oppgradering av søkeprogrammet Google Desktop. Den nye versjonen lar brukere legge til verktøy og funksjonalitet som media spiller og Google Calendar.