Google har det siste året lansert en ras av nye tjenester, men hva selskapet vil med "Base" har ikke vært helt klart. "Base" er en tjeneste som lar brukere uten eget nettsted legge ut alle typer innhold på nettet, inkludert reklamesider for deres produkter.
Nå hevder Google at selskapet skal markedsføre tjenesten hardt i Europa i et forsøk på å lokke næringslivet her til å bruke Base. Base lar både bedrifter og privatpersoner legge ut sine tilbud og produkter på nettet helt gratis.
Men akkurat hvordan Google skal skaffe seg mer oppmersomhet om Base i Europa vil ikke selskapet si noe om.
Base er dermed en konkurrent både til rubrikktjenenster som Finn.no og auksjonstjenester som QXL. Base er også ment til å konkurrere med Amazon som selger produktene til andre forhandlere - rett og slett fordi man har så mange besøkende.
Hovedattraksjonene Google kan lokke med er flere hundre millioner brukere, men disse søker primært etter treff på Internett - søker man på harddrive får på Google får man foreløpig ikke vist treff på varer som er lagt ut på Base-tjenesten.
Det store spørsmålet er om hvor mange selskaper vil velge å bruke Base alene eller i kombinasjon med eventuelt en egen nettbutikk.
Foreløpig imponerer ikke Base så mye - et søk på harddisk gir en lang liste av ganske usorterte treff. Man kan bare avgrense søk etter pris, ikke produkttyper eller noe som er viktig i Europa - landet du bor i.