Google slapp sine kvartalstall i natt, og de er langt fra mørke – men veksten er ikke like rask som den har pleid å være.
Selskapet hadde inntekter på 17,7 milliarder dollar, en vekst på 11 prosent sammenlignet med fjoråret.
Les også: Prisen for å ignorere mobil.
For ett år siden var imidlertid tilsvarende vekst 22 prosent.
Annonser og video
Annonsesalg er fremdeles hovedkilden for inntektene, selskapet tjente 16 milliarder dollar bare på dette segmentet. Vekst i mobile annonser og YouTube er nøkkelen til fortsatt høye inntekter, og spesielt videotjenesten får æren for å ha drevet frem mye penger. Tiden brukere tilbringer med YouTube har økt med 60 prosent siden tilsvarende periode i fjor, og på mobil har selskapet sett en dobling av seertiden. Dette er den raskeste økningen av seere for YouTube på to år. I snitt bruker man 40 minutter med YouTube om gangen, sier Google.
Nettbutikken Google Play er også et område som har vist til merkbar vekst, men denne veksten skal ha blitt jevnet ut av nedgang i maskinvare-salget hos Google.
Andre kvartal 2015 var det første med den nye økonomisjefen Ruth Porat bak roret, hun ble hentet inn fra investeringsselskapet Morgan Stanley i mars i år og erstattet erfarne Patrick Pichette. Porat hadde til en viss grad press på seg for å prestere, men hun innrømmer selv at hoveddelen av de gode resultatene stammer fra tiden før hun begynte.
Les mer: Google roer ned nyansettelser.
Det har likevel vært snakk tidligere i uken om at Porat vil innføre mer effektivitet hos Google og blant annet kutte ned på antallet nyansettelser.