Googles advokater har begynt å få mer makt internt i selskapet. Nå sender søkegiganten ut juridiske brev til medieselskaper med advarsel mot å bruke selskapets navn som et verb.
- Vi mener det er viktig å skille mellom å bruke ordet Google til å bruke Google-søk på nettet og å bruke ordet Google for å søke på nettet. Det innebærer alvorlige merkevareproblemer, sier en talsperson for Google til avisen The Independent.
Å ha sitt merkevare som et allment brukt verb er enten en velsignelse eller en forbannelse, avhengig av hvem du spør. Jurister står hardnakket på at det må forhindres for enhver pris for å beskytte immatrielle rettigheter, mens markedsføringseksperter lovpriser fenomenet. De mener at det er det beste som kan skje en merkevare og at det gjør konkurrentene maktesløse.
«To google» har fått plass i både Merriam-Webster's Collegiate Dictionary og Oxford English Dictionary.
I USA er det mer vanlig å bruke selskapsnavn som verb. Å ta en kopi av et ark sies av mange som å «xerox this paper», mens «fedex this package» er ensbetydende med å sende en hastepakke som må være fremme dagen etter.