Offisielle tall fra United States Senate Office of Public Records viser at internettselskapet Google har økt sine budsjetter for myndighetspåvirkning, eller lobbyaktivitet, betydelig i 2011.
Selskapet brukte 9,68 millioner dollar, 57,4 millioner kroner, på lobbyister som skulle påvirke beslutninger hos føderale myndigheter i USA i 2011. Det er en oppgang på 88 prosent fra 2010, melder Cnet News. Dermed gikk selskapet forbi Microsoft, som i fjor hadde et lobbybudsjett på 7,34 millioner dollar, 43,5 millioner norske kroner.
Googles økte pengebruk på politiske prosesser forklares med at selskapet er under søkelyset for en rekke forhold som griper rett inn i selskapets strategi.
Som digi.no har skrevet om tidligere ser amerikanske konkurransemyndigheter på selskapets sterke dominans innen søkemarkedet og har satt i gang undersøkelser for å avdekke om Google misbruker sin dominerende markedsstilling.
Selskapet har også blitt anklaget for å ha gitt fordeler i sine søkesystemer til sine egne reisetjenester, på bekostning av flere nettbaserte reisebyråer , samt at de i fjor måtte betale en gigantbot for å ha tjent store penger på annonser for ulovlige legemidler.
De amerikanske lobbyregistrene viser at Google har vært aktive innen flere felt.
Alt fra regulering av nettbaserte annonser, personvernspørsmål samt konkurransespørsmål har vært områder hvor Google har brukt ressurser, men også innenfor rammebetingelser for fornybar energi.
Men nettbransjen, med Google i spissen, gikk også tungt inn i kampen mot nye opphavsrettslover i USA. Den mye omtalte SOPA-loven, som nå er skrinlagt, har skapt enorm oppmerksomhet rundt den politiske makten nettselskapene klarte å mobilisere ved å få brukerne til å protestere.
Massivt press fra nettets brukere, ikke bare i USA men over hele verden, førte til at amerikanske politikere måtte skrinlegge den kontroversielle loven.