I de første årene var det portaler, som Yahoo, som var de mest sentrale verktøyene for den vanlige nettbruker, men nå er det søkemotorene. Dette har gjort Google til det trolig mektigste Internett-selskapet i verden, for to av tre brukere søker med Google.
Dette er det nå definitivt slutt på. For de andre store Internett-aktørene har ikke tenkt å la Google være i fred. Kampen står i første rekke om å tiltrekke seg brukere, men det endelige målet er å selge annonser og ta seg betalt for søkeresultater.
Ironisk nok er det Yahoo som har bygget opp Google ved å bruke søkemotoren til Google. Men etter hvert har stadig flere gått direkte til Google, og partnerne er blitt hovedkonkurrenter. Dette tar nå endelig Yahoo et oppgjør med og kaster ut Google.
Skiftet har lenge vært i emning, for Yahoos datterselskap Overture kjøpte i fjor Internett-søkemotoren til både norske Fast Search & Transfer og amerikanske Altavista. Før dette, i desember 2002, kjøpte Yahoo søkemotoren Inktomi.
Yahoo lovet egentlig å bytte ut Google før jul i fjor, men i løpet av et par måneder kommer endelig skiftet, skriver Wall Street Journal.
Fordi Yahoo er så store, vil bruddet nesten halvere trafikken til Google. Men Yahoo har en tøff utfordring foran seg for å holde på sine brukere - synes de at søkeresultatene på Yahoo blir dårligere eller det blir for mye reklame, vil kanskje mange gå til Google.com likevel.
Yahoo omsatte i fjor for 2,2 milliarder dollar.