Oppsigelsene rammer en fjerdedel av Encyclopædia Britannica.coms ansatte, og vil foregå i løpet av de neste to ukene.
- Som man ser i de aller fleste dotcom-selskaper for tiden, rammes også vi svært hardt av den dramatiske holdningsendringen i investor- og finansmarkedet. Nå kreves det at nettselskapene når lønnsomhet så fort som mulig, sier Britannica-sjef Don Yannias til Associated Press.
Selskapet planlegger, ifølge AP, å fokusere på de mest populære tjenestene. Dette betyr at man fortsatt kan få tilgang til informasjon gjennom Britannicas nettsider, men at mer nisjepregede funksjoner tilrettelagt av selskapets forfattere og redaktører vil falle bort.
Søsterselskapet Encyclopaedia Britannica Inc., som står bak papirutgaven av oppslagsverket, vil ikke bli berørt av innstrammingene.
I Norge er det delte meninger i forlagsbransjen om hvordan man, som forlag, bør forholde seg til nye medier. Kunnskapsforlaget, som er eid av Aschehoug og Gyldendal, har ikke villet følge Britannicas modell. Kunnskapsforlagets Store Norske Leksikon ble for noen uker siden lansert som Internett-utgave, men forlaget satser fremdeles på salg av nettleksikon via vanlige bokhandlere.
Cappelen, på sin side, lanserte tidligere i høst sitt eget gratisleksikon på nett.
-
iFinger inngår ny kjempekontrakt
Du må til bokhandelen for å skaffe deg internettleksikon
Spray lanserte Caplex dagen før Caplex lanserer selv
Første norske gratisleksikon på nett denne uken
Norske forlag skeptiske til leksikon på nett
Snart kommer Store Norske Leksikon på nett
Gratis Britannica på nett
Britannica kneler