I går kom meldingen om at sjefen for det største annonsenettverket på det norske internettet, AdLINK Internet Media Norway, slutter knapt tre måneder etter at nyheten kom at han fikk jobben.
Det foregikk en skikkelig dragkamp mellom DoubleClicks Jan Grønbech og AdLinks Runar Lie om toppjobben. Grønbech gikk seirende ut av kampen som endte med at en bitter Runar Lie inngikk et forlik med AdLink-ledelsen i Tyskland som til da hadde vært hans overordnede.
Les om dragkampen her:
- Skviset sjef inngår forlik med AdLink
Runar Lie: - Jeg visste ingenting
Grønbech blir sjef i AdLink
Grønbech går hvis han ikke blir sjef
Jan Grønbech startet den norske avleggeren av amerikanske DoubleClick Inc høsten 1998. I fjor høst, før fusjonen med det tyske børsnoterte annonseselskapet AdLINK Internet Media, vurderte han å gi seg.
- Jeg hadde jobbet i samme stillingen de siste fire årene og drevet på Internett siden midten av 90-tallet, sier han til digi.no.
- Men så dukket fusjonsplanene med AdLink opp, og jeg valgte å fortsette litt til for å se om jobben ble endret. Jeg har jo altfor mange flinke folk rundt meg, sier han og viser til at han egentlig er blitt overflødig i AdLink-systemet.
- Jeg hadde håpet at jobben var annerledes, men det viser seg at den er identisk med den jeg hadde i DoubleClick, sier han.
Da meldingen kom om fusjonsplanene mot slutten av fjoråret, ga Grønbech et ultimatum og sa at han kom til å slutte hvis han ikke fikk sjefstillingen. Når han nå først har fått den, slutter han altså etter mindre enn tre måneder. Det blir salgsdirektøren i AdLink, Atle Øi, som overtar.
- Har Runar Lie grunn til å føle seg bitter etter at du forlater sjefjobben etter så kort tid?
Grønbech bruker lang tid før han svarer:
- Nei, han burde være fornøyd. Uten fusjonen, hadde det nemlig ikke vært noe AdLink igjen i Norge, påstår Grønbech.
digi.no skrev nylig at Runar Lie hadde inngått et forlik med den tyske AdLink-ledelsen. Beløpet var ukjent, og det har ikke lykkes for digi.no å få tak i Lie i dag.
Grønbech har ikke bestemt seg for hvilken jobb han skal gå til. I DoubleClick tjente han over én million kroner i året, inkludert bonuser, og fikk i tillegg med seg en pen aksjegevinst.
- Det er en stor mulighet for at jeg vil finne på noe som ikke vil ha noe med Internett å gjøre, sier den snart arbeidsledige internettsjefen, men understreker at han ikke har bestemt seg.
Grønbech har tre måneders oppsigelsestid i AdLink, men regner med at han kommer til å bli kortere enn dét.