Den nye, norske grøsseren Villmark ble lagt ut på web-TV for et interessant historisk eksperiment: For første gang fikk en helaftens kinofilm premiere i et heldigitalt medium før den fikk premiere over hele landet på kino.*
Les også:
- [20.02.2003] Norsk grøsser med filmpremiere på bredbånd
Mens premierefesten pågikk i Bergen, slapp TV 2 Interaktiv hele filmen ut til sine abonnenter. 60 kroner kostet det å løse billett til filmen på Internett, og filmen var tilgjengelig 29 timer før den ble tatt av.
Internett-brukerne kjøpte 131 billetter for å se streamingen av filmen på PC-skjermen.
- Det er over all forventning, sier prosjektleder i TV 2 Interaktiv, Helge Høibraaten, til digi.no.
131 billetter innebærer en omsetning på 7.860 kroner.
- Det høres kanskje lite ut, men basert på egne erfaringer og tall vi har fra ellers markedet er dette veldig bra. Det er som å selge ut en gjennomsnittlig kinosal i Bergen eller Oslo, mener han og sier han for fleip på forhånd hadde uttalt at "selger vi 20 billetter, er filmen en stor suksess".
Sammenlignet med kinosalget, er imidlertid websalget forsvinnende lite. Den første helgen Villmark gikk på kinoer over hele landet ble det solgt 12.500 billetter. Mot alle odds økte billettsalget til sist helg (16.256), noe som har ført til at 42.000 har sett filmen i løpet av de ti første dagene den har gått.
Billettsalget på kino pleier å falle rundt 20 prosent fra premierehelgen til neste helg, opplyser distributør Åge Hoffart i Oro film til digi.no.
- At den øker med 28 prosent er spesielt. Det betyr blant annet at jungeltelegrafen fungerer, sier Hoffart.
- Det er ikke for å tjene penger vi gjør dette, men for å vise at vi både kan servere spennende innhold og høy teknisk kvalitet på kinofilm, gjentar Høibraaten overfor digi.no.
Med så få brukere var det heller ingen kapasitetsproblemer på nett.
- Nei, med en gang det er problemer får vi jo høre det, sier han.