USAs finanstjenester melder at Groupon reviderer sine forventninger til selskapets verdi etter en børsintroduksjon (IPO, «initial public offering») som sannsynligvis vil finne sted i løpet av november.
Kildene er anonyme lekkasjer, men Wall Street Journal, New York Times og Bloomberg sier alle det samme: Groupon vil søke en verdisetting på rundt 12 milliarder dollar. Tidligere har det vært snakk om rundt 20 milliarder dollar, og noen har tallfestet forventninger helt opp til 30 milliarder dollar.
Det er ikke bare generelt redusert optimisme i finansmarkedet som spiller inn, eller det faktum at forbrukere i Groupons interesseområder ikke virker spesielt kjøpelystne for tiden – selv om dårlige tider generelt burde virke positivt salg av rabattkuponger, som jo er Groupons bærende forretningside.
Groupon har også opptrådt i strid med det investorer oppfatter som korrekt framferd i forkant av en IPO. Bokholderiet har måttet gjøres om, og prospektet har måttet skrives om flere ganger for å gi et mer realistisk bilde.
I første halvår i år oppnådde Groupon en omsetning på 688 millioner dollar. Selskapet har 115 millioner abonnenter og en samlet arbeidsstyrke på over 9600.