Etter mer enn tre års utvikling lanserer Firma.no sin gründer-CD. Med dette produktet i hånden og noen hundre timers egeninnsats skal håpefulle ha godt nok grunnlag til å avgjøre om en ny virksomhet er liv laga.
Daglig leder i Firma.no, Trond Loranger, har selv bakgrunn som dataingeniør og har jobbet innen både kraft- og shippingbransjen.
– Med vår gründer-CD vil du gjøre de riktige prosessene i riktig kronologisk rekkefølge og unngå mange av de vanligste feilene i oppstartsfasen. En typisk feil er å overtenne på egne ideer og ikke se de opplagte fallgruvene, sier han til digi.no.
Med tre års erfaring på firmaetablering, vet Loranger hva som skal til for å lykkes. Produktet har vært ute til testing hos utvalgte sluttbrukere og ressurspersoner innen innovasjonsmiljøet i Norge.
– Tilbakemeldingene til nå har vært svært gode og mange mener at dette er produktet er det beste som har hendt innovasjon i Norge siden Bedin ble åpnet i mai 1998, sier Loranger ubeskjedent.
Les også:
- [12.01.2004] Bibliotekaren kan nås via "chat"
- [24.01.2000] Norge endelig samlet til ett elektronisk rike
- [20.05.1998] BEDIN: Gagnlig inngangsport til offentlig næringslivsinformasjon
Lorangers erfaring er at det er det offentlige som er mest glad i nyvinninger, oppfinnelser og unike forretningsideer. Men gründer-CD-en er vel så mye tilrettelagt for hverdagsgründere som rørlegger, datakonsulenter og annen tradisjonell virksomhet.
Firma.no er allerede etablert som en ressurs innen innovasjonsmiljøet i Norge. I dag har Firma.no 7.500 registrerte brukere og ligger an til 300.000 unike brukere i år. Loranger forventer å kunne distribuere 5.000 kopier av gründer-CD i året i samarbeid med fylkeskommuner og virkemiddelapparatet. Firma.no med sitt nettverk er allerede etablert i de kanaler som møter tidlig fase gründere.
– Tanken er at veiledningen skal være gratis inntil selskapet har kommet opp på beina. Vårt supplement da vil være salg av programvarer innen regnskap, fakturering og lønn for å utvikle virksomheten videre, sier Trond Loranger.