Spilltjenesten MyLuckyWorld AS var det første steget ut på Internett fra Se og Hør-eieren Norsk Aller.
21. desember 1999 startet spilltjenesten virksomheten i nettprosjektet der Aller eier 45 prosent. Forretningsidéen er drift av online-lotterier over nettet.
Aller-gruppen har, ifølge selskapets administrerende direktør, lenge posisjonert seg i markedet for nye medier. Blant annet gjennon investeringer i nettbaserte underholdningstjenester.
- Vi har en del konkurrenter i markedet, så jeg kan ikke si så mye. Men vi har planer, sier administrerende direktør i Aller-gruppen Ole Sæther til digitoday.no.
Nå signaliserer Aller og Se og Hør Forlaget at de endelig skal komme med nye produkter i den digitale hverdagen.
Og det er underholdning som er stikkordet.
Ikke nødvendigvis den tradisjonelle Se og Hør-underholdningen som best kan karakteriseres som kjendisstoff og sladder, men heller enkeltprodukter som står på egne bein.
Et eksempel på dette var lanseringen av konkurransen på Flaskeposten.com i oktober i fjor som ga 45 000 registrerte brukere og 12,5 millioner sidehenvisninger, ifølge bladet selv. Ikke minst det faktum at Se og Hør leses av nærmere halvannen million nordmenn gjør det til en enorm markedsplass for alle fremtidige digitale produkter og konsepter som forlaget skulle velge å lansere.
- Flaskeposten var bare en test, men det var en kjempesuksess, sier Oddvar Walle Jensen til digitoday.no.
Siden april i fjor har Jensen vært ansatt i Se og Hør Forlaget med ansvar for utvikling av forlagets produkter i nettbaserte medium. Han er svært hemmelighetsfull ovenfor digitoday.no, men bekrefter at det er nettplaner på gang hos den velstående ukebladgjengen.
- Vår sjefredaktør Knut Haavik sier noe som er betegnende for vår holdning til nettet: 'Hvorfor skal vi legge ut innholdet vårt på nettet når det er Telenor som tjener pengene på det?' Dette er kanskje en rar holdning, men lønnsomhet er viktig for oss, sier Valle Jensen til digitoday.no.
- Vi jobber nå med en relansering av ungdomsbladet Topp på nettet, sier Valle Jensen som ikke vil fortelle når noen av tjenestene kommer på nettet.
Han bekrefter også at Se og Hør vil finne sin plass på nettet, men ikke med nettadressen seoghor.no, selv om denne er sikret av merkevareinnehaveren selv. Den som venter å finne siste sladder om Mette-Marit eller " det "typiske" innholdet man finner i papirbladet, venter forgjeves.
Dermed slipper både Jetzet.com, som ble startet av tidligere Se og Hør-journalist Gudmund Lindbæk i fjor, og nystartede Kjentfolk.no presset fra den største formidleren av kjendisstoff i Norge.
- Vi kommer ikke til å gjøre det samme på nettet som på papir. Vi skal ikke gi bort innholdet vårt gratis. Det vil derimot bli tjenester og andre tilbud, sier Jensen.
- Se og Hør er i dag underholdning. Det skal vi ha på nettet også.
Sjefsredaktør Knut Haavik i Se og Hør Forlaget bekrefter at forlaget har nettplaner, men at de iler langsomt.
- Vår første prioritet når det gjelder nettet er at det skal styrke de trykte publikasjonene, sier Haavik til digitoday.no.
Haavik avviser at økende konkurranse, fra nye nettsteder og fra Hjemmet Mortensens nye publikasjon Her og Nå, har satt fart på planene.
- Vi kjører vårt eget løp og bryr oss ikke om konkurrentene. Vi har 80 prosent av inntektene fra løssalg. De som er på nettet per i dag må holde seg til nettannonsering for å få betaling for innholdet, det skal ikke vi, sier Haavik.