Bredbånd-virksomheten hos Lyse blir stadig viktigere for energi- og telekomkonsernet i Stavanger.
Halvårsresultatet bremses av lavere strømpriser, mens antall bredbåndskunder øker og bidrar på bunnlinjen.
Les også: – Slipp til basestasjonene
Prisfall
Første halvår hadde Lyse-konsernet et resultat på 310 millioner kroner, mens driftsresultatet endte på 869 millioner kroner.
Salg av strøm og annen energi er den desidert største inntektskilden, men fibervirksomheten blir stadig viktigere.
Energibiten dro inn 644 millioner kroner, mens telekom beløp seg til 211 millioner kroner.
– I en periode hvor kraftprisene faller, kan vi imidlertid glede oss over at resultatene fra telekom-virksomheten fortsetter å vokse, lyder den offisielle kommentaren fra konsernsjef Eimund Nygaard.
Les også: Nytt filsystem garanterer mot datatap etter krasj
Øker
I rene tall havnet driftsresultat for telekom første halvår på 211 millioner kroner, mot 161 millioner kroner i samme periode i fjor.
Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) ble på 340 millioner kroner, mot 274 millioner kroner i fjor.
Inkludert eierandelen i Viken Fiber AS var EBITDA på 450 millioner kroner mot 370 millioner første halvår 2014.
Antall såkalt aktive sluttkunder i Altibox-partnerskapet økte fra 335.168 ved utgangen av første halvår i fjor til 382.446 i samme periode i år.
Les også: Skyter 4G-dekning fra oljeplattformene. 70 kilometer ut
Mye regn
Kraftproduksjonen var høy på grunn av mye nedbør, så fallet i strømprisen slo ikke så kraftig ut i regnskapet. Men konsernsjefen venter at prisnivået vil bli mer synlig, slik at telekom-aktiviteten blir stadig mer vesentlig.
– Hvor vesentlig er egentlig telekom-biten?
– Den er en betydelig bidragsyter til resultatet, både fordi kraftprisene går ned og fordi telekomaktiviteten øker. Den relative betydningen av telekom i forhold til annen virksomhet kommer til å bli større, sier Nygaard til digi.no.
Og den er blitt langt større enn forventet.
Les også: Bredbåndsplikt kan koste 5 milliarder
Andre dimensjoner
– Hvis vi hadde visst hvor stort dette kom til å bli, hadde vi ikke våget å starte, sier Nygaard.
– Hvorfor ikke?
– Dette har krevd langt større investeringer og folk enn vi så for oss. Og arbeidet har vist seg å være mer komplekst enn vi først planla for. Og dimensjonene er blitt helt annerledes, forklarer han.
Målet var nemlig 28.000 kunder i 2017. Nå håndterer Altibox-partnerne mer enn 380.000 over store deler av landet.
Så du denne? Fant ny medarbeider gjennom søkemotoren