I går ble det klart at kinesiske Kunlun og Qihoo 360 med investorer på laget, kjøper opp deler av Opera Software for fem milliarder kroner.
Det er nettleser og alt som hører med av forbrukervirksomheten med utvikling og tilhørende støttefunksjoner som skilles ut og selges. Navn og varemerker også. Egentlig kjernen slik den har vært siden oppstarten i 1995.
– Det var litt dramatisk rundt denne datoen og at avtalen ble såpass endret, vedgår Operas teknologidirektør Håkon Wium Lie på telefon med digi.no.
Ser fram til nye eiere
Han synes det er positivt at kineserne var så ivrige at de ønsket å fortsette, på tross av at amerikanske myndigheter ikke ga sin godkjennelse for kjøp av hele selskapet innen fristen.
– Nå kjøper de kjernen, navnet og den delen av virksomheten jeg har jobbet med hele veien, sier internett-pioneren som er kjent som opphavet til stilsett, CSS.
Wium Lie røper tirsdag ettermiddag at han nettopp har deltatt på et møte med de ansatte ved hovedkvarteret i Nydalen.
Der var det tydeligvis flere spørsmål som dukket opp. Og kanskje færre svar.
– Hvem skal være sjefene deres? Det lurer jeg også på, erkjenner teknologidirektøren.
Dagens konsernsjef, danske Lars Boilesen forsvinner ut av nettleser-delen som er solgt, ved utgangen av året. Han skal lede den resterende, fortsatt Oslo Børs-noterte delen som beholder annonsevirksomheten. Hva det selskapet blir hetende er foreløpig uklart.
Tror på 1 milliard brukere
Opera har i flere år nå operert med rundt 350 millioner aktive brukere, med en hovedvekt av disse på mobile nettlesere.
Dette tenker de seg å utvide kraftig sammen med de nye kinesiske eierne.
– Kineserne bringer med seg mye energi og ressurser. Sammen kan vi gjøre mye sammen. Jeg tror vi kan nå 1 milliard brukere. De kinesiske kjøperne har allerede et signifikant antall brukere, sier Håkon til digi.no.
Qihoo 360 lager fra før både nettleser og antivirusprogramvare. Qihoo hevder å ha den nest mest populære nettleseren i fastlands-Kina, kun slått av Microsofts Internet Explorer i hjemmemarkedet.
I går skrev digi.no at antall utviklere ved Operas hovedkvarter i Oslo bare er en brøkdel av tidligere. Mye er for lengst flyttet til utlandet. Det betyr ikke at de satser noe mindre på nettleser enn tidligere, tvert imot, ifølge Wium Lie.
– Motivasjonen for å være programmerer hos oss, enten de sitter i Norge, Sverige eller Polen, er at koden kan nå 1 milliard mennesker. Det er et tall ingen andre norske programmerere kan få til på noen måte, tror jeg.
Opera har 120 utviklere som lager desktop-nettleser bare i Polen. Håkon, som sier han ikke har brydd seg mye med å telle årsverk, mener at selskapet i praksis aldri har hatt flere utviklerressurser som skaper nettleser til pc.
Og lar det skinne igjennom at han synes det er på tide at flere bytter til deres nettleser, selv om Håkon også selv vedgår at han savner funksjonalitet fra gamle Opera 12, den siste utgaven som kjørte egenutviklet motor før de byttet til Googles Chromium-prosjekt.
– Opera kan tilby fire funksjoner de andre ikke har. Det er ikke noe alle vil bruke hver dag, men er viktig hvis man er en bevisst internettbruk. Det er VPN, annonseblokkering, batterisparefunksjon og «video pop-out».
Opera 12 ble lansert allerede i 2012, og ble siste desktopversjon med selskapets egen nettlesermotor, som ble vraket. Den enklere Chrome-baserte nettleseren som fulgte mangler fortsatt en del funksjonalitet fra tidligere.
– Jeg savner også noe og har dyttet på mye internt for å få ting tilbake. Alt fra småting som tab-ordering og for eksempel presentasjonsmodus. Men dette er ikke funksjoner det ropes høyest etter. Ser du på områdene der vi vokser er det ikke Opera 12-brukere som teller mest. Men vi tar ønskene som et kompliment. Opera 12 var og er en fantastisk nettleser. Egentlig skulle jeg ønske vi fortsatt fikk vedlikeholde koden, men det ble for ressurskrevende. Derfor jobber vi i stedet tett sammen med Google for å forbedre Chrome-kjernen.
Jobber med Operas nye «skunkworks»-nettleser - den kommer i løpet av året
Håkon har tidligere røpet her på digi.no at han jobber med en helt ny nettleser til desktop. Denne skal fortsatt lanseres i løpet av 2016, og blir del av salget til kineserne.
– Vi skal fortsatt lansere dette i år. Det er et eksperiment dette her, der vi har satt våre beste designere til å tenke nytt rundt brukergrensesnitt. Det er viktig å gjøre sånne eksperimenter. Nettleseren er det viktigste verktøyet du har, og for en bedrift som Opera bør en sette seg ned og tenke om det er mulig å gjøre noe annerledes og bedre, i hvert fall hvert femte år, sier han.
Det gjenstår fortsatt en del før verden får se produktet.
– Vi har nå kode som faktisk kjører, men jeg får ikke lov til å vise dere ennå.
Wium Lie har ingen planer om å forlate selskapet etter salget. Selv om han har sluttet å skrive kode selv, «foruten litt CSS for å kose seg», og er direktør uten personalansvar, er han nært med i arbeidet med å lage ny nettleser.
Han er med i diskusjonene og får lov til å heve røsten hvis det er noe han ikke liker, som han sier.
– Jeg er med videre i browser-delen. Det sitter mitt hjerte nær. Så får vi se hvordan det går med titler og posisjoner og sånn. Der skal jeg ikke forskuttere noe. Det er klart et salg av selskapet vil føre til endringer. Men jeg prøver alltid å konsentrere meg om det tekniske. Jeg har heller ikke merket så veldig mye til eierne de siste 10 årene, fortsetter han.
Mr. Lee
Opera-direktøren forteller videre at de allerede har en viss erfaring med de nye kinesiske eierne, gjennom samarbeid fra tidligere.
– De har høyt tempo, stiller høye krav og er ambisiøse. Det skal vi være med på. Sammen skal vi få til mye, i hvertfall i Asia og kanskje i andre deler av verden.
Han virker verken vemodig eller bekymret over at selskapet ender opp med kinesiske eiere.
– Jeg tror ikke verden er sånn lenger. Det er ikke sånn at Mozilla lager amerikansk nettleser. Det er klart vi har hatt glede av det norske imaget, vikinger og alt det der. Jeg tror ikke du ville kunne se på produktet at det har en utpreget nasjonalitet.
– Hvordan blir det egentlig å få kinesiske eiere?
– Jeg har forberedt meg på det ganske lenge. Jeg heter jo Håkon Wium «Lee». Det er verdens mest populære etternavn.