ANALYSER

Halve Norge abonnerer på filmstrømming

Bruker nesten like mye penger på film som for sju år siden, viser norsk undersøkelse.

Nordmenn bruker lovlige strømmetjenester som aldri før. Omsetningsveksten de nettbaserte videotjenestene har hatt de siste årene veier nesten opp for nedgangen i salget av film på optiske medier. Netflix er den store vinneren i Norge.
Nordmenn bruker lovlige strømmetjenester som aldri før. Omsetningsveksten de nettbaserte videotjenestene har hatt de siste årene veier nesten opp for nedgangen i salget av film på optiske medier. Netflix er den store vinneren i Norge. Bilde: Netflix
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
25. mars 2015 - 12:13

Omsetningen i det norske filmmarkedet har blitt noe redusert siden DVD-ens glanstid, men nedgangen er ikke så stor som man ofte kan få inntrykk av. Det viser en undersøkelse gjort av GfK for Film & Kino i vinter. Ifølge undersøkelsen var omsetningen i det norske filmmarkedet på 3,41 milliarder kroner i 2014, mens den var på 3,52 milliarder i 2008. Verdien av de nettbaserte tjenestene er estimert til 1,6 milliarder kroner. Dette, sammen med en viss økning i kinoinntektene, dekker inn store deler av svikten i DVD- og BD-markedet, som har blitt redusert fra 2,6 til 0,73 milliarder kroner siden 2008. Det er ikke oppgitt noen omsetning av nettbasert film i 2008.

Pirattrusselen? Bransjen frykter ny «pirattjeneste» 

Netflix

Ikke overraskende viser undersøkelsen, som er gjort blant tusen norske husstander, at vi aldri tidligere har sett så mye nettbasert filminnhold. Ifølge Film & Kino så norske innbyggere nærmere 150 millioner filmer og tv-serier via nettbaserte filmtjenester i fjor. Dette inkluderer både abonnementsbaserte tjenester og tjenester hvor man kan leie eller kjøpe og laste ned enkeltfilmer.

46 prosent av husstandene som ble intervjuet oppga at de abonnerer på filmtjeneste. 30 prosent av husstandene oppgir at de har et Netflix-abonnement, mens 55 prosent oppgir at de har benyttet én eller flere nettbaserte filmtjenester. Det utgjør til sammen mer enn 1 million husstander.

11 filmer

Ifølge undersøkelsen er det de abonnementsbaserte tjenestene som fører til det høyeste filmkonsumet. Brukerne oppgir at de i gjennomsnitt ser 11 filmer i måneden. Men det er uklart om brukerne har sett alle filmene fullt ut.

– Men selv om tallene kan være usikre, er det liten tvil om at vi snakker om mye film. Og dette gjelder betalte tjenester. I tillegg kommer ordinær TV, gratis strømming fra NRK-nett og andre samt filmer sett via ulovlige kanaler, skriver Film & Kino.

Disse tallene omfatter kun spillefilmer. Tv-serier kommer i tillegg. Ifølge undersøkelsen utgjør tv-serier omtrent 1/3 av det totale, strømmede innholdet som brukerne ser på fra lovlige, betalte tjenester.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.