Norsk Tipping har inngått avtale med Buypass om leveranse av smartkort til samtlige tippekunder som i dag utgjør 2,1 millioner nordmenn.
- Kortene er allerede tilgjengelig i dag, og kan bestilles på norsk.tipping.no. Vi regner med å ha utstyrt alle tippekundene med digital ID innen 2005, sier administrerende direktør Gunnar Lindstøl.
Kortene vil erstatte dagens plastkort med magnetstripe fra Norsk Tipping. Teknologien har vært tilgjengelig på markedet i halvannet år med nå nærmere 100.000 sluttbrukere.
Men det er først med denne avtalen at teknologien for fullt vil ta av. Smartkortet som også skal utstedes over disk kan benyttes til sikker identifisering og sikker betaling i elektroniske kanaler også mot andre aktører.
Lindstøl forteller at kontrakten som har en verdi av 57 millioner kroner vil være med å oppfylle Buypass' mål om å oppnå nasjonal infrastruktur med elektronisk ID. På sikt vil også teknologien rette seg mot utlandet, og flere interessenter har allerede meldt sin interesse.
Les også:
- [11.07.2005] Utjevner konkurransen innen e-signatur
- [21.07.2004] Enighet om felles standard for norske e-signaturer
- [12.03.2004] Staten åpner digital skjema-sentral
- [11.02.2004] ID-brikke skal sikre barn på nett
- [27.01.2004] Det drøyer med digitale pass
- [02.06.2003] Blir sin egen testkunde
- Et smartkort med digitalt signatur, vil være ledende globalt. Dette muliggjør elektronisk saksbehandling og er et viktig bidrag til effektivisering og modernisering i tråd med myndighetenes planer for at Norge skal bli et foregangsland innen IT, framholder Lindstøl.
Hva verdien av sikkerheten og betalingstjenester kan utgjøre, vil ikke Lindstøl kommentere. Buypass har i dag rundt 500.000 sikkerhetstransaksjoner per måned og 300.000 betalingstransaksjoner.
Bak smartkortteknologien står tre ledende internasjonale aktører, og Lindstøl betegner sikkerheten som den høyest tilgjengelige teknologi på markedet i dag. Det er Buypass som har utviklet tjenesten som en helhet med transaksjonssystemer for sikkerhet og betaling og mellomvare for integrering mot fem forskjellige kanaler. Smartkortet kan brukes mot Internett, mobiltelefon, digital-tv, automater og butikkterminaler.
Buypass sikter seg inn mot forbrukermarkedet med de norske tippekundene og vil også tilby tjenester mot bedriftsmarkedet med sikring av tilgang til elektronisk innhold og nettverk. Buypass har blant annet utviklet en løsning for å kryptere e-post. Buypass er også sterkt inne i Altinn, som er det offentliges portal for innrapportering av offentlige dokumenter. Altinn-aktørene er i dag Brønnøysund-registeret, Skatteetaten, Statens Lånekasse og Rikstrygdeverket som har over 50 prosent av volumet fra næringslivet på alle innrapporteringer.
- For Norsk Tipping betyr smartkortet en enklere premieutbetaling og mer personlige tjenester. Det nye spillerkortet vil være enkelt å fornye samtidig som det har en levetid på tre år. At spillerkortet også kan benyttes til andre tjenester vil være en bonus for våre spillere, sier administrerende direktør i Norsk Tipping, Reidar Nordby jr.