Adobe har i årevis sluppet unna med blodpriser for sine produkter i Norge, sammenlignet med prisene i andre land. Først og fremst i USA, men prisene er også langt lavere i Storbritannia.
For å illustere dette skrev vi fredag om Adobes salgssuksess Creative Suite: Adobe flår nordmenn.
Det er tydelig at dette tente leserne våre. Saken ble ukens mest leste - og klart mest debatterte på digi.no.
Dyrt, men hvorfor?
Her i Norge koster nemlig samlepakken CS4 langt over dobbelt så mye som i USA. Saftige 14.000 kroner høyere blir prisen for nordmenn, og det for et produkt som ikke engang finnes i norsk språkdrakt.
Samtidig nekter selskapet å la kundene deres kjøpe produktet fra utenlandske nettbutikker.
I saken fikk vi dessverre ikke tak i selskapet for å høre hvorfor det er slik. Men nå har vi fått svar.
- For å svare på spørsmålet ditt, så handler ikke Adobes prissetting om at vi flår våre kunder i Norge. Vi fastsetter prisene for Creative Suite i euro, yen og dollar. Prisen i norske kroner er basert på vår europris, skriver Adobes nordiske kommunikasjonssjef Susanne Persson til digi.no.
Hun trekker frem to elementer som påvirker sluttprisen på regionalt og lokalt nivå.
- Dels handler det om kostnaden for å gjøre forretninger i det aktuelle markedet, og dels baseres prisene på lokale kundeundersøkelser, som hjelper oss å prissette produktene.
Dette kan ikke tolkes annet enn at de betrakter nordmenn som så betalingsvillige at de ikke finner noen grunn til å sette ned prisene.
Persson trekker også frem forskjellene mellom Europa og USA for å forsvare de enorme prisforskjellene. USA er ett homogent marked, mens slik er det ikke i Europa.
- Kostnadene våre i Europa er høyere enn i USA. I Europa støtter vi ulike valutaer og markedsfører oss på flere ulike språk. Vi har også flere ansatte i Europa enn i USA.
De mange ansatte i Europa holder for eksempel kundeseminarer, og deltar i brukerforeningener og tilbyr ulike støttefunksjoner også i lokale markeder.
Adobe Systems hadde ved årsskiftet 8.660 ansatte i verden, ifølge Wikipedia.
Men i Norge har selskapet bare tre ansatte. Det er ren en salgsavdeling som i hovedsak har befatning med de aller største kundene, slike som Statoil og Telenor.
Les også:
- [22.03.2013] Grillet om oppblåste priser
- [12.02.2013] Adobe bøyer av for press
- [11.02.2013] Må svare for blodpriser
- [22.11.2011] Slakter Adobes nye vilkår
- [24.03.2010] Adobe tilbake i pluss
- [19.03.2010] Adobe flår nordmenn