BEDRIFTSTEKNOLOGI

- Handler ikke om å flå kunder

Adobe svarer på kritikken om blodpris på programvare.

23. mars 2010 - 13:27

Adobe har i årevis sluppet unna med blodpriser for sine produkter i Norge, sammenlignet med prisene i andre land. Først og fremst i USA, men prisene er også langt lavere i Storbritannia.

For å illustere dette skrev vi fredag om Adobes salgssuksess Creative Suite: Adobe flår nordmenn.

Det er tydelig at dette tente leserne våre. Saken ble ukens mest leste - og klart mest debatterte på digi.no.

Dyrt, men hvorfor?

Her i Norge koster nemlig samlepakken CS4 langt over dobbelt så mye som i USA. Saftige 14.000 kroner høyere blir prisen for nordmenn, og det for et produkt som ikke engang finnes i norsk språkdrakt.

Samtidig nekter selskapet å la kundene deres kjøpe produktet fra utenlandske nettbutikker.

I saken fikk vi dessverre ikke tak i selskapet for å høre hvorfor det er slik. Men nå har vi fått svar.

- For å svare på spørsmålet ditt, så handler ikke Adobes prissetting om at vi flår våre kunder i Norge. Vi fastsetter prisene for Creative Suite i euro, yen og dollar. Prisen i norske kroner er basert på vår europris, skriver Adobes nordiske kommunikasjonssjef Susanne Persson til digi.no.

Hun trekker frem to elementer som påvirker sluttprisen på regionalt og lokalt nivå.

- Dels handler det om kostnaden for å gjøre forretninger i det aktuelle markedet, og dels baseres prisene på lokale kundeundersøkelser, som hjelper oss å prissette produktene.

Dette kan ikke tolkes annet enn at de betrakter nordmenn som så betalingsvillige at de ikke finner noen grunn til å sette ned prisene.

Persson trekker også frem forskjellene mellom Europa og USA for å forsvare de enorme prisforskjellene. USA er ett homogent marked, mens slik er det ikke i Europa.

- Kostnadene våre i Europa er høyere enn i USA. I Europa støtter vi ulike valutaer og markedsfører oss på flere ulike språk. Vi har også flere ansatte i Europa enn i USA.

De mange ansatte i Europa holder for eksempel kundeseminarer, og deltar i brukerforeningener og tilbyr ulike støttefunksjoner også i lokale markeder.

Adobe Systems hadde ved årsskiftet 8.660 ansatte i verden, ifølge Wikipedia.

Men i Norge har selskapet bare tre ansatte. Det er ren en salgsavdeling som i hovedsak har befatning med de aller største kundene, slike som Statoil og Telenor.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra