Internettgiganten eBay er en av Googles største og viktigste kunder, men frykt for at Google skal spise seg inn på deres områder gjør at de diskuterer et mulig strategisk samarbeid med Yahoo eller Microsoft.
eBay har over flere år jobbet tett med Google og bruker store deler av sitt markedsføringsbudsjett på Googles Adsense annonser. Etter at Google lanserte en rubrikktjeneste som etter hvert kan bli en konkurrent for eBay, har selskapet satt i gang interne strategidiskusjoner for fremtiden, skriver Wall Street Journal.
eBays store brukermasse er interessant for Google, Yahoo og Microsoft av flere årsaker. Det store volumet vil kunne generere mye trafikk, men det regnes også som veldig god trafikk fordi auksjonsgigantenes brukere har en høyere sjanse for å bruke penger på internett. eBay har derfor noen gode kort på hånden i samtalene, men de sliter med å bestemme seg. I dag har selskapet partneravtaler på forskjellige nivåer med alle tre.
På kort sikt regnes Google for å være den mest attraktive partneren. Per i dag har de den beste søketeknologien og de har overlegent flest brukere.
Problemet for eBay på lengre sikt er at hvis de fortsetter samarbeidet med Google, pøser de på med penger og trafikk til en partner som senere kan forventes å bli en farlig konkurrent.
Problemstillingen er ikke ny. Yahoo skapte mye av trafikken som Google bygde seg opp på, før selskapet og markedet skjønte at det faktisk lå mye penger i søkemotorer.
I 2003 bestilte eBay en analyse fra McKinsey & Co som konkluderte med at Google ikke ville bruke sine styrker innen søketeknologi til å gå inn i e-handelsmarkedet. Det roet ned bekymringen hos eBay, men da Google i 2005 kom med sin rubrikktjeneste, Google Base, og en egen online betalingstjeneste som kan bli en konkurrent til eBays Paypal var det et signal om at konklusjonen i rapporten kanskje var gal. Google begynte også å rekruttere ansatte fra blant annet eBay og det har skremt ledelsen i eBay.
Ledelsen i eBay skal ifølge Wall Street Journal ha gjennomført et internt rollespill der noen av lederne skulle være Google og andre eBay. Begge gruppene skulle utarbeide strategier fra «sitt» ståsted. «eBay gruppen» konkluderte med at Google ikke ville gå inn på deres marked, mens «Google gruppen» konkluderte med at de ville gjøre det.
eBay bruker en stor andel av sitt markedsføringsbudsjett på 400 millioner dollar på Google. Å fortsette finansieringen av en kommende konkurrerende trussel virker ikke forlokkende for eBay ledelsen, men de har heller ikke kommet i mål i diskusjonene med alternativene Yahoo og Microsoft.
eBay fortsetter derfor å diskutere med alle tre og det kan se ut som at selskapet får problemer med å gjøre det riktige valget. Konsekvensen av en gal beslutning på dette strategiske nivået er stor, men det er også konsekvensen av å ikke gjøre et valg.