Denne helgen er det første gang et stort, norsk band skal overføre en hel konsert direkte over Internett til hele verden.
Et samarbeidsprosjekt sørger for webcasten av konserten fra Oslos nye storstue, Valhall, ved Valle Hovin, og samarbeidet med MSN gjør at det er mange flere nettsurfere enn nordmenn som er klar over dette.
Men nettadressen som konserten skal sendes fra, er kanskje ikke den man skulle forvente; konserten blir nemlig sendt fra Mercedes Benz sitt internettområde. A-ha overlater altså til sponsoren, i samarbeid med Microsofts MSN.no, å sørge for begivenheten.
Musikkelskere som forsøker å gå inn på aha.com, vil bli skuffet. Der treffer de ikke på annet enn et amerikansk IT-selskap ved navn Advanced Hardware Architecture. Prøver de seg på aha.no, får de imidlertid noe bedre veiledning til konsertene i helgen.
Firmaet Alf H. Andersen i Sandefjord kjøpte nemlig aha.no for flere år siden. Årsaken var rett og slett at selskapet brukte initialene AHA i logoen sin og ville sikre seg det samme på Internett.
Ifølge daglig leder Terje Vaage i Alf H. Andersen var det slett ikke med tanke på fremtidig salg til popgruppen a-ha at de sikret seg domenet. Men da de fikk en telefon tidligere i år, begynte tankene å fly
Det paradoksale var at det slett ikke var a-has støtteapparat eller internettportalen MSN som ringte, men sponsoren Mercedes. De ville høre om de kunne komme til en ordning før konserten den 24. og 25. mars.
- Jeg hadde jo håpet på en Mercedes, humrer Vaage. - Men alt de kom opp med var to billetter til konserten. Jeg ha'kke tid til å dra på konsert, jeg, sier han.
For de to billettene gikk han med å legge en bannerannonse som viste vei videre til nettstedet hvor konserten skal foregå. Men når han får spørsmål om han er villig til å selge aha.no, sier han først blankt nei.
Men så:
- Alt har sin pris, har det ikke?
PS!
Her finner du forøvrig a-has offisielle sider