Mediebedriftenes landsforening (MBL) har lenge ønsket seg betaling fra Google, som vederlag for deres påstått «frekke» indeksering av norske artikler, slik en tidligere MBL-leder formulerte seg for noen år siden.
Det er altså en gammel debatt som nå blusser opp igjen.
Forbundskansler Angela Merkel stilte seg før jul bak den tyske dagspressens toskete krav om at Google må betale for å lenke til nyhetene deres.
En skrantende bransje håper å redde inntektene med en ny opphavsrettslov, som ifølge svenske Journalisten skal la medieforetak få kreve lisensavgift for lenker til og utdrag fra artikler.
- Det er naturlig at vi også tar denne debatten i Norge, sier MBL-direktør Randi S. Øgrey sier til Journalisten.no i dag.
Medieforeningen kan saktens ha fått blod på tann etter at de i høst vant fram et forlik med nyhetsaggregatoren Meltwater News. En årelang konflikt endte med at avisene får betalt for selskapets indeksering.
Vi snakker om betaling for å indeksere innhold som er er publisert helt åpent på internett, formodentlig i håp om at noen gidder å lese det.
Det er vanskelig å forestille seg at medieforeningen MBL ikke vil ha leserne som Google utvilsomt gir dem. MBL-medlemmene, som favner nær alle norske nettaviser, elsker denne trafikken. Mange legger ned betydelige ressurser for å gjøre seg lekre for Google og synes ekstra godt i søkemotoren.
I motsatt fall trengs det bare én kodelinje, så lar Google deg være. For nettstedeiere er det høyst frivillig å bli indeksert.
Aktører som ikke forstår dette enkle prinsippet, har tidligere dummet seg ut ved å saksøke Google. Utfallet av en rettsbrudulje i Beliga var at et knippe nettaviser i praksis kastet seg selv ut av søkemotoren (og var frekke nok til å bli sure etterpå).
Det fremgår ikke av Journalistens sak hva MBLs direktør selv mener. Derfor ringte digi.no til Øgrey og spurte: Er det riktig at Google bør betale for retten til å indeksere?
Hun kunne på stående fot ikke gjøre rede for noe eget standpunkt. Vi mener det burde være lett. Svaret på spørsmålet er nei.
Les også:
- [26.11.2012] Forlik om indeksering
- [15.02.2012] Mediegigant saksøker norsk nettsuksess
- [18.07.2011] - Hevnaksjon fra Google
- [30.10.2009] Avgift på lenker? Nei, takk