Microsoft skal ha etablert et fond for å investere i oppstartsselskaper som bruker selskapets Bing.com søke- og annonseplattform. Slik blir i alle fall en rekke kryptiske twitter-meldinger, en intetsigende nettside og beskrivelsen i en stillingsannonse, tolket.
I slutten av juni la Microsoft ut en annonse der de søkte etter en kreativ sjef (creative director) til Bing Fund. Her fondet beskrevet som en tidligfase-inkubator som skal jobbe med oppstartsselskaper og akseleratorer for å skape en ny bølge med innovasjon til OSD, Microsofts Online Services Division.
Mye tyder altså på at Microsoft vil knytte til seg innovativ kraft ved å fri til gründere og andre med en så god ide at entreprenøren innvendig ikke klarer å sitte i ro.
Den som skal lede fondet er ifølge The Register og ZD News Rahul Sood. Han er ingen hvem som helst. Sood grunnla PC-produsenten VoodooPC, som laget spesialmaskiner til et kresent publikum og siden ble solgt til Hewlett-Packard.
I fjor forlot han HP for å ta over ansvaret for Xbox, en av de viktigste enhetene i Microsofts Online Services Division.
Bing Online er enda ikke bekreftet, men de fleste er skjønt enige om at noe må gjøres for å få litt mer fart på søkemotoren Bing.
Den ble lansert i 2009, åpenbart for å etablere en konkurrent til Google – både for søkere og annonsører. Men så langt har eventyret kostet selskapet seks milliarder dollar på Bing, som enda ikke skal være lansert i en fullverdig norsk versjon.
Om Bing Fund også vil vurdere norske prosjekter gjenstår å se, men vi antar at mye av hensikten ikke bare er å gjøre en god investering. Microsoft vil sannsynligvis også bruke fondet som en meget god anledning til å komme i kontakt med entreprenører og teknologer som har banebrytende ideer.