Netflix har de siste månedene tapt nærmere en million abonnenter. Det er fem ganger så mange som selskapet mistet i årets første måneder. Samtidig legger strømmegiganten til flere særavgifter som skal sikre at selskapet tjener penger.
I kvartalsrapporten skriver selskapet at de nå har 220 millioner abonnenter. Det er en nedgang på nærmere én million kunder fra årets første kvartal. Allikevel sikter selskapet høyt, og regner med å hente igjen de tapte brukerne i årets tredje kvartal.
Nye avgifter
Netflix skriver også at de forventer å se økonomisk vekst fremover.
– Vår utfordring og mulighet er å øke inntektene og veksten ved å forbedre produktet og lage bedre innhold, skriver selskapet i rapporten.
Noen av disse inntektene håper kanskje strømmegiganten å hente inn ved hjelp av en ny avgift.
– Regjeringen leverer ikke på bredbåndsmålet i det hele tatt!
Netflix er nemlig i gang med å teste ut at brukere skal betale 20–30 kroner ekstra for å strømme innhold utenfor hjemmet.
– Hvis kontoen din brukes på en TV utenfor din hjemmeadresse, må du betale en ekstraavgift på 2,99 dollar. Avgiften vil bare belastes om noen som bruker kontoen legger til et ekstra hjem. Den blir ikke automatisk lagt til, heter det på hjemmesidene til selskapet i Argentina.
Prøveprosjekt
I første omgang er dette et prøveprosjekt i Den dominikanske republikk, Honduras, Guatemala og nevnte Argentina.
Deretter kan det bli aktuelt å implementere avgiften for alle brukere i løpet av 2023, varsler selskapet.
Netflix lar fortsatt brukere streame på mobile enheter på reise uten ekstraavgift.
Men om du tilknytter kontoen din til en ny TV på reise, blir du nødt til å betale om enheten benyttes i mer enn to uker.
Netflix mest populær i Norge
Netflix er den mest populære strømmetjenesten i Norge, ifølge Norsk Mediebarometer.
66 prosent av befolkningen har tilgang til et abonnement på Netflix, noe som er dobbelt så mange som for HBO Max.
Norske TV 2 Play ligger rett bak med en andel på 27 prosent, mens Viaplay (26 prosent) er den fjerde mest populære tjenesten i Norge.
En rapport fra Yougov på oppdrag fra Tono, viser at nesten samtlige videostrømmetjenester som er tilgjengelige i Norge, er i vekst.
I gjennomsnitt ser nordmenn på kommersiell videostrømming 3,8 timer i uken.
Mens allmennkringkaster, NRK, strømmetilbud er ikke like populært.
Kun 40 prosent av respondentene bruker statskanalen i gjennomsnitt 0,9 timer i uka.
Endelig kan du bytte passordet ditt tilbake til «Passord»