Verdens telegiganter ser til folkerike land i Asia og Afrika når de skal investere i nye markeder.
Her investeres enorme beløp i ny infrastruktur, som skal sikre selskapene flere kunder og større inntjening.
Men mange av de nye kundene er slett ikke interessert i å betale for å ringe hverandre.
I stedet har det utviklet seg kodesystemer, som har blitt en hodepine for Telenor og de andre teleaktørene.
Det er snakk om tapte anrop satt i system, der avbrutt oppringning blir et slags morsesignal. Avsenderen legger slik igjen et spor, som kan tolkes på ulike vis. Operatørene sitter igjen uten et rødt øre.
Det finnes en hel mengde forskjellige beskjeder og uttrykk som baserer seg på tapte anrop
- Det handler om at den som ringer et bestemt nummer legger på før vedkommende får svart. Tenk ubesvarte anrop på mobilen. Ut ifra når på dagen dette blir gjort og av hvem, har folk utviklet et slags kodesystem, sier sosialantropolog og forsker Hanne Cecilie Geirbo i Telenor til digi.no.
Forskeren har ledet et prosjekt som har sett nærmere på dette fenomenet i Telenors nett i Bangladesh, et av verdens fattigste land.
- Det finnes en hel mengde forskjellige beskjeder og uttrykk som baserer seg på tapte anrop. Vi har ikke tall på hvor mange, det er bare kreativiteten som setter en stopper, sier hun.
Denne måten å kommunisere på, foregår ifølge Geirbo i alle slags samfunnslag, blant begge kjønn og i alle aldre. Dels gjøres dette for å spare penger, men teknikken fyller også en god del andre behov.
Forskerne har kartlagt disse behovene og fant frem til følgende fire kategorier:
1. Økonomisk motivasjon
Tapte anrop brukt for å sende beskjeder uten å betale.
2. Pratisk motivasjon
Tapte anrop benyttes særlig blant de som ikke kan lese og skrive. På denne måten kan analfabeter kommunisere med mobiltelefon. Dette i motsetning til å skrive en SMS, som denne gruppen ikke får til.
3. Underholdning
Tapte anrop benyttes av enkelte som en tullelek, eller en slags konkurranse. Det fungerer slik at en person ringer, så må vedkommende som blir oppringt rekke å ta telefonen i tide. Noen ungdommer ringer hverandre kun for å lytte til en «kul» ventetone, får vi forklart.
4. Sosial- og relasjonsmessig motivasjon
Her får tapte anrop en kontaktskapende funksjon.
- Det er mange historier om personer som har møtt hverandre utelukkende gjennom tapte anrop. Både jenter og gutter gjør dette. I samfunn som Bangladesh med ulike sosiale lag kan mobilen på denne måten bidra til å bryte ned eller viske ut sosiale skillelinjer.
- Tapte anrop kan også være en hemmelig arena og en fantastisk måte for enkelte å møte hverandre på.
Denne måten å kommunisere på har fått en voldsom utbredelse og utgjør nå en nesten utrolig andel av all trafikk for Telenor i enkelte land.
- Teleoperatørene bygger infrastruktur i forhold til beregnet trafikk. I Bangladesh er 70 prosent av trafikken tapte anrop. De store investeringene står ikke i forhold til inntjeningen, forklarer Telenor-forskeren.
Hun understreker at dette ikke er ulovlig, men at det går ut over de som faktisk ønsker å ringe. Det mer enn antydes at de mange tapte anropene kan føre til sprengt kapasiteten på tider med høy trafikk.
- Vi visste på forhånd at tallet var høyt, men ble overrasket over omfanget.
Ifølge Geirbo er fenomenet kjent og diskuteres blant operatører både i Afrika og Asia.
- Annen forskning viser at dette skjer i stor utstrekning i Asia, men også i Afrika. Når det gjelder Vesten blir ikke dette regnet som et stort problem, men det finnes nok eksempler på slik bruk også blant vestlige land.
- Grunnen til at det blir et problem i Bangladesh er at det blir så mye av det. Dette tar opp veldig mye plass i nettverket. Særlig gjelder det hvis noen sender hundre tapte anrop på rad, for eksempel for å uttrykke at man elsker noen veldig høyt.
Telenor-forskeren mener fenomenet er uttrykk for en «folkeinnovasjon», som de kan lære mye av.
- Denne virksomheten viser en enorm kreativitet. Mobilteknologien er utviklet i én kontekst, men brukes i en helt annen. Det at folk klarer å ta i bruk teknologi på helt nye og uventede måter er interessant.
- Vi ønsker å utforske behovene som ligger bak, slik at vi kan utvikle nye tjenester og produkter som treffer markedet bedre.