Nordea varsler at bankkonsernet skal kvitte seg med 6.000 ansatte og konsulenter.
– For å sikre vår langsiktige konkurransekraft planlegger vi å redusere antallet ansatte og konsulenter med minst 6.000, hvorav cirka 2.000 er konsulenter, opplyser Nordeas administrerende direktør Casper von Koskull.
Ifølge E24 skriver den administreremde direktøren i rapporten at bankens satsing på blant annet teknologi og IT har vært kostbar. Dette har ført til at de langsiktige driftskostnadene til Nordea har økt.
Chatbot
Kuttene ble varslet i forbindelse med presentasjonen av selskapets kvartalsresultat. Det er uklart hvilke virksomheter som omfattes av nedskjæringene, men Nordea introduserte i september en såkalt chatbot, som så langt har svart på 10.000 spørsmål fra kundene.
Casper von Koskull skriver videre at siden investeringene nå har begynt å gi ønsket effekt, er det tid for neste fase – der banken kan «strukturelt ta ned kostnader og øke effektiviteten».
Gjort banken mer robust
I desember skal banken ta i bruk en robotrådgiver, som skal gi investeringsråd til kunder.
«Mange av disse investeringene var ikke en del av den opprinnelige planen i 2015. Men vår innsats har definitivt gjort banken mer robust og smidig», skriver von Koskull i rapporten.
– I de kommende år vil vi oppnå stordriftsfordeler ved å ta våre styrkeposisjoner til neste nivå og skape effektive og automatiserte enheter, sier direktøren i sin kommentar til regnskapet.