FORBRUKERTEKNOLOGI

Har solgt over 100.000 enheter av det norske nettbrettet

Men tjener fortsatt ikke penger.

Her viser sjefsdesigner Mats Herding Solberg fram den 7. prototypen av Remarkable-brettet. To små iterasjoner gjenstår, men det er for det meste pirk. De første kundene fikk produktet i august 2017.
Her viser sjefsdesigner Mats Herding Solberg fram den 7. prototypen av Remarkable-brettet. To små iterasjoner gjenstår, men det er for det meste pirk. De første kundene fikk produktet i august 2017. Foto: Marius Jørgenrud
18. mars 2019 - 12:36 | Endret 19. mars 2019 - 15:17

Det norske selskapet Remarkable har solgt nettbrett for over 400 millioner kroner. Det betyr at selskapet siden salgsstart i 2017 har sendt ut over 100 000 enheter av lesebrettet med tegnefunksjonalitet. Det skriver Dagens Næringsliv

– Halvparten av dem som kjøper produktet er kunnskapsarbeidere som advokater, ingeniører og lærere. De har papirvaner og notatbøker i fleng. Det finnes ingen tilsvarende produkter, sier gründer og daglig leder Magnus Haug Wanberg i Remarkable til DN.

Som papir

Du kan skrive, tegne og skrible etter alle kunstens regler.

Forsinkelsen er så lav at opplevelsen ikke skiller seg nevneverdig fra gammeldags penn og papir, skrev digi.no da vi hadde nettbrettet mellom fingrene sommeren 2017.

Daglig leder Magnus Haug Wanberg (34) brukte fire år produktutviklingen. Den tidligere ledelseskonsulenten fra Boston consulting group irriterte seg over at folk fortsatt satt med papirblokk på møterommene.

Veiledende pris er 599 dollar – eller rundt 5 990 norske kroner. 

Produseres i Kina

Remarkable settes sammen på fabrikkene til kinesiske Kaifa, som også lager blant annet mobiltelefoner.

Nå jobber det norske selskapet med å hente inn mer penger for å drive eventyret videre. 100 millioner kroner skal samles inn fra amerikanske og norske investorer. 

Tidligere har selskapet hentet inn 75 millioner kroner. Foreløpig tjener de ikke penger, og det er heller ikke målsetningen, forteller Wanberg til DN.

– Først må vi konsentrere oss om å få opp salget. Deretter kommer lønnsomheten, sier gründeren.

Nettbrettet har til nå kun vært solgt via egen nettbutikk og via et samarbeid med Amazon. Nå er målet å få skrivebrettet inn i fysiske butikker.

Urørte milliarder

Det er kritisk at forbrukeren kan føle og teste produktet før de kjøper det, argumenterer 34-åringen til næringslivsavisen. 

Selskapet mener det er mulig å slå seg opp i et milliardmarked som enda står urørt. Med på reisen har de fått med amerikaneren Jonathan Harris som var med på å ta actionkameragiganten Gopro fra liten fisk til stor spiller.

Wanberg mener selskapet har alt som skal til for å lykkes. 

 Vi er annerledes, og er helt maniske etter å lykkes. Da vi utviklet produktet jobbet vi i en inkubator. Mens de andre gründerne kunne slappe av med litt bordtennis og fester, var vi kjempenerder og bare jobbet, fordi vi har hatt lyst til å få dette produktet ut i verden, sier Wanberg, sier han til DN.

digi.no skrev først at Remarkable kun har blitt solgt via Amazon. Det er ikke riktig. Skrivebrettet blir også solgt via egen nettbutikk, og selskapet opplyser til digi.no at Norge er et av deres største markeder. 

Remarkable har jobbet mye med skalering av organisasjonen, videreutviklet programvare og utvidet salg til 40 markeder. Dette investerer vi mye i. Om lønnsomhet var i fokus kunne vi potensielt sett tjent penger, men skalering og investeringer koster, og da bruker vi av investerte kroner på å vokse. Jeg ønsker å påpeke dette for å få frem for digi.no at ulønnsomhet er gjort med hensikt og ikke er en failure, skriver kommunikasjonssjef  Henrik Gustav Faller i en epost.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.