Hegnar Media har solgt PC Magazine på lisens i Norge siden høsten 1993.
Nå opplyser sjefredaktør for den norske utgaven, Stein Ove Haugen, at de gir opp bladet.
- Vi har sagt opp avtalen med Ziff Davis. Vi skal gi ut to nummer neste år, så er det slutt, sier han til digi.no.
Ifølge sjefredaktøren er lesertallene solide. Han refererer til MMIs fagpresseundersøkelse som viser at PC Magazine skal ha så mange som 130.000 norske lesere.
- Dette er ikke vårt eget blad, men et blad drevet på lisens fra et amerikansk selskap. Det er det eneste vi har drevet på lisens, nå vil vi bruke alle ressurser på egne publikasjoner, sier Haugen til digi.no.
Amerikanske Ziff Davis Media Inc har hatt suksess på det amerikanske markedet med sin redaksjonelle omtale av produkter og tjenester og har hatt over 6,6 millioner amerikanske lesere. I Norge er IDG-publikasjonen PC World og (delvis) nettmagasinet DinSide noen av de største konkurrentene.
Det er ikke klart om en annen norsk utgiver fortsetter utgivelsen etter Hegnar.
Haugen innrømmer at det ikke har gått strålende kommersielt, men vil ikke kommentere om Hegnar totalt har tapt på utgivelsen av bladet siden starten for åtte år siden.
- Hadde vi tjent masse penger på PC Magazine, hadde vi fortsatt utgivelsen. Det er ikke alltid enkelt å få betingelser som du trenger i et lite marked som Norge. Det viktigste for oss er at bladet har tatt fokus og ressurser fra andre virksomheter, sier Haugen.
Han opplyser at de har hatt to fast ansatte journalister på heltid og én oversetter på PC Magazine. I tillegg kutter de nå frilansere som har vært tilknyttet fagbladet.
- Noen vil finne seg annet å gjøre, andre fortsetter i Hegnar Media. Vi har blant annet en salgsavdeling som vil selge for andre avdelinger, sier Haugen, som også er sjefredaktør for et annet stort datamagasin i Norge, Kapital Data.
Liv laga for Business Standard i Norge
Inside Data legges ned