Norge overtar formannskapet neste år, men allerede i forkant av et nordisk kulturministermøte i Helsingfors tirsdag, er Helleland i ferd med å planlegge en felles front overfor IT-selskapene som utfordrer medienæringen, skriver Dagens Næringsliv.
– Neste år styrer vi mye av agendaen, og jeg mener mediepolitikken er noe av det viktigste å ta tak i nå, sier Høyre-statsråden.
Reklameformidlingsbyråer spår at Google og Facebook i år kan ta opptil 4 milliarder kroner av et norsk reklamemarked på 20 milliarder. Samtidig faller reklameinntektene til de norske mediekonsernene, noe som fører til nye kutt i sektoren.


Helleland frykter inntektssvikten vil ramme mediemangfoldet i Norge og resten av Norden. Hun sier hun vil høre med sine nordiske kolleger hvordan situasjonen er hos dem og diskutere eventuelle tiltak.
– Jeg tror løsningene ligger i samarbeid på tvers av landegrensene, sier Helleland.