Onsdag 1. mai var dagen for det virkelig frislippet for nummeropplysningstjenester. Da trakk Post- og teletilsynet (PT) nummeret 180 tilbake fra markedet. I stedet må du ringe 1881 hvis du skal nå Telenor Teleservice.
I tillegg kan du ringe 1850 (SOL, rutes til 1890), 1880 (Current), 1888 (Phonec) og 1890 (EasyConnect), hvis du skal ringe konkurrenter av Telenor.
Under sterke protester fra det statlige teleselskapet, får ikke innringerne vite hvilke bedrifter som står bak de ulike numrene når de ringer gamle 180. Telenor argumenterte blant annet med at dette var lite forbrukervennlig. Konkurrentene mente derimot at dette var det eneste riktige, utifra konkurransemessige hensyn.
Les om dragkampen her:
-
180s død er Telenor-konkurrentenes brød
Opplysningskonkurrent: - Falsk tale fra Telenor
Telenor får nei fra Post- og teletilsynet
Nå viser det seg at Telenor-konkurrentene kan ha gjort seg selv en bjørnetjeneste ved å la tilfeldighetene råde. I går gikk Current, som står bak 1880, ut med en beklagelse til innringere som ikke kom frem på grunn av for stor trafikk.
I tillegg opplyser en annen aktør, EasyConnect, som står bak 1890, at de opplevde et teknisk sammenbrudd i systemet sitt fra klokken 08:00 til 13:00 torsdag den 2. mai.
- Trafikken sprengte selv de mest optimistiske prognosene våre. Det lå vel 50 prosent over det mest optimistiske vi hadde kalkulert med. Vi er nødt til å få på mer folk, sier Steinar Wasmuth, administrerende direktør i EasyConnect.
Han sier at de per i dag har 120-130 årsverk som driver tjenesten, men at totalt 700 mennesker er klarert for videre utdanning, blant annet gjennom Manpower. Konkurrenten Current melder på sin side at de fortsetter oppbemanningen, etter at de doblet bemanningen før 1. mai. Nå blir det ytterligere ett callcenter på 100 personer i Grimstad som skal betjene nummeropplysningen 1880.
- Vi har vært forberedt på å håndtere stor trafikk fra 2. mai og har bemannet ut fra det. Pågangen har vist seg å bli mye større enn vi kunne forutse, og dette har ført til problemer for oss og for dem som ringer oss. Vi beklager sterkt at en stor gruppe nye brukere av 1880 ikke har fått svar. Jeg håper på en viss forståelse for de problemene vi har hatt og at de fleste gir oss en ny sjanse, sier markedsdirektør i Current Børre Syversen, sier markedsdirektør Børre Syversen i Current.
Han mener situasjonen har bedret seg i dag og at tjeneste på mandag skal være tilbake i gjenge.
- Vi undervurderte markedet fullstendig. Det ble fullstendig kaos. Vi synes det er kjedelig og leit at vi ikke greide å håndtere trafikken, men regner med at vi skal greie det til uken, sier Syversen.
- Men får dere mer enn én sjanse av dem som ringer opplysningen 1880?
- Vi håper da virkelig det, sier Syversen.
Wasmuth er helt overbevist om at toget ikke er gått for utfordrerne på opplysningstjenester.
- Vi får tydeligvis flere sjanser, sier han med referanse til at trafikken stadig stiger.
Torsdag formiddag var det imidlertid krisestemning hos EasyConnect i Bergen. Fra 08.00 om morgenen til 13 om ettermiddagen var 1890-tjenesten helt ute av drift.
- Systemet kollapset. Etter det måtte vi strupe trafikken ned på et nivå vi kunne håndtere. Ingen var forberedt på at dette skulle skje, nå kan vi i hvert fall kaste alt som heter prognoser på bålet, sier han. Wasmuth er selvfølgelig lykkelig for at så mange er villige til å emigrere over fra Telenors tjeneste, samtidig er han svært bekymret for at de er i ferd med å miste mange førstegangskunder.
Før 1. mai foretok nemlig EasyConnect flere markedsgrep, blant annet ved å sette ned prisene med 18 øre per minutt.
- Dette er en fryktelig vanskelig balansegang. Det som er problematisk ved å bomme, er hvis vi har for mange operatører i de dyreste tidsbolkene. 80 prosent av kostnadene er lønnsutgifter og med overkapasitet, taper vi mye penger. Nå sliter vi ikke akkurat med det nå, men vi må finne balansepunktet etter at det første rushet har gitt seg, sier Wasmuth.
Hvor mye markedsleder Telenor har mistet av trafikk og inntekter i overgangen fra 180, er naturligvis langt fra klart. Men at trafikken på tidligere 180, nå 1881, har sunket, er det ingen tvil om. Telenor Teleservice har langt fra hatt noe kapasitetsproblem de siste dagene.
Salgs- og markedsdirektør Erling Christoffersen i Telenor Teleservice mener myndighetene må ta på seg mye av ansvaret for det som nå oppleves som kaos på nummeropplysningen.
- Dette er lite kundeorientert fra myndighetenes side. Fortsetter det slik med dårlig service, kan det jo godt hende at totaltrafikken går ned, sier en bekymret markedsdirektør. Telenor har ikke fått gjennomslag hos Telenor med sitt krav om at bedriftene må opplyses på telefonsvareren når folk ringer gamle 180.
- Det er altfor tidlig å si hvor stor trafikknedgangen har vært for oss. Og uansett er det ikke tall vi kommer til å gå ut med, sier Christoffersen til digi.no.
Men at Telenor taper store beløp på omleggingen, er det ingen tvil om. Kundebehandlerne på 180 besvarte i fjor rundt 66 millioner samtaler, i år blir det sannsynligvis mange millioner færre.
Dagensspørsmål |